Blar i HVL Open på tittel
Viser treff 2912-2931 av 13133
-
Elevers kunnskaper om vurdering og rettigheter
(Bachelor thesis, 2017)Formålet med denne studien har vært å se nærmere på om elever på ungdomstrinnet vet hvilke rettigheter de har til vurdering i kroppsøvingsfaget og hvordan de selv skulle ønsket at vurderingen i faget skulle vært. Data om ... -
Elevers læringsatferd i mat og helse og matematikk
(Master thesis, 2018-05-15)Hensikt og problemstillinger: Elever møter på skolen med ulike forutsetninger. De vil ha ulike læringsstiler og intelligenser. Ulik grad av selvdisiplin, motivasjon, opplevelse av mestring, samt trivsel i fagene og ... -
Elevers matematikkfaglige samtaler i arbeid med en programmerbar robotball
(Master thesis, 2021)Innføringen av den nye læreplanen har ført med seg endringer og nye fokus som skal være mer kompatible med samfunnsutviklingen. Blant disse er programmering blitt inkludert som en del av matematikkfaget, og blir omtalt som ... -
Elevers matematiske argumentasjon i risikovurderinger av koronatiltak
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er et resultat av en gjennomført casestudie som har undersøkt hva som kjennetegner elevers matematiske argumentasjon når de arbeidet med risikovurderinger av smittevernstiltak knyttet til covid-19 ... -
Elevers matpakke og matinntak til måltidet på skolefritidsordning
(Master thesis, 2017-05-15)Bakgrunn og hensikt: Problemet med barns kosthold i Norge er knyttet opp mot inntaket av mindre sunne matvarer som bidrar til for høye verdier av tilsatt sukker og mettet fett. Barn legger grunnlaget for god helse tidlig ... -
Elevers motivasjon for læring i matematikk
(Bachelor thesis, 2023) -
Elevers opplevelse av praktisk arbeid i naturfag
(Master thesis, 2022)I de siste tiårene har praktisk arbeid fått et større fokus i læreplanen. Flere tidligere studier har undersøkt effekten av praktisk arbeid, hvor læreren har vært i sentrum. Elevenes perspektiv på praktisk arbeid har derimot ... -
Elevers opplevelse av vurdering i kroppsøving – Sett i et summativt og formativt perspektiv
(Bachelor thesis, 2018) -
Elevers refleksjoner ved filmatisering av novelle
(Master thesis, 2019)Denne avhandlingen handler om elevers refleksjoner om adaptasjon og multimodalitet. Hensikten har vært å finne ut hvordan elevene velger, og hvordan de tenker, når de skal filmatisere en novelle. Problemstillingen er: ... -
Elevers respons på performativ læring: Om elevers respons på performativ læring med henblikk på å ta andres perspektiv i KRLE
(Master thesis, 2023)Denne masteren tar for seg problemstillingen: Hvordan responderer elever på KRLE-undervisning som baserer seg på performativ læringsteori, med særlig blikk på kjerneelementet å ta andres perspektiv? For å svare på ... -
Elevers samtaler om bildeboken Skylappjenta: En studie av hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om bildeboken Skylappjenta og temaet kulturmøter
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven undersøker hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet samtaler om bildeboken Skylappjenta og temaet kulturmøter. Studien består av en bildebokanalyse og en resepsjonsanalyse. Oppgaven bygger på teori om kultur, ... -
Elevers snakk under utforskende aktiviteter i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Utforsking er blitt et ideal i naturfagundervisning. Det fremgår både av læreplaner og i lærerutdanningen. Likevel er det dokumentert lav anvendelse av utforskende arbeidsmåter i norske klasserom. Samtidig ser vi at læreres ... -
Elevers utfordringer i arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2020)Studiens hensikt er å undersøke elevers matematiske modelleringsprosess i et undervisningsopplegg med bruk av ekte data. Fokuset er blitt særlig rettet mot elevenes utfordringer og valideringer i denne prosessen. Bakgrunnen ... -
Elevers valideringer i arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2021)Matematisk modellering er fremtredende i den nye læreplanen. Til tross for en del forskning på feltet som omhandler matematisk modellering, mangler det forskning rettet mot validering i arbeid med matematisk modellering. ... -
Elevmedvirkning i kroppsøving - En kvalitativ studie av noen lærere- og elevers beskrivelser av elevmedvirkning i kroppsøving på ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har til hensikt å belyse hvordan noen elever i ungdomsskolen opplever elevmedvirkning og hvordan noen lærere i ungdomsskolen praktiserer elevmedvirkning. Dette gjøres gjennom ... -
Elevmedvirkning i vurderingsarbeidet i kroppsøving - En kvalitativ studie om noen ungdomsskoleelevers fortellinger om, og ønsker for, vurdering i kroppsøving.
(Master thesis, 2020)Vurdering skal være en integrert del av det daglige læringsarbeidet i skolen. I mange år har Utdanningsdirektoratet presisert at elever som deltar i vurderingsarbeidet blir mer bevisste på hvor de er i sin læring, hvor de ... -
Elevprodusert podkast som didaktisk verktøy i norsk muntlig: En singel case-studie om hvordan elevprodusert podkast ble brukt i undervisning, læring og vurdering i norsk muntlig på vg2 studiespesialiserende
(Master thesis, 2021)Denne single case-studien ser på hvordan podkasting bidro i undervisning, læring og vurdering av norsk muntlig for studiespesialiserende på vg2. Formålet med undersøkelsen er å diskutere alternative arbeidsmetoder i ... -
Elevstyrt læring i Montessoriskulen
(Bachelor thesis, 2017)Denne oppgåva er skriven med bakgrunn i ei kvalitativ undersøking av tema montessoripedagogikk, og det arbeidande mennesket frå generell del av læreplanen. Oppgåva rettar fokus på det tilrettelagte miljøet i montessoripe ... -
Elevtekster i digitale læringsomgivelser
(Digital kompetanse 2006 nr.1, Journal article, 2006)The article presents findings from the testing of eLogg, a primary and secondary school learning environment based on the principles of weblogs and wikis. Most students demonstrated extended digital literacy proficiency, ... -
Elevutstillingen: Fremmende eller hemmende faktor i kreative prosesser?
(Master thesis, 2016-08-12)Utstilling som presentasjonsmetode etter fullført prosess og produkt, benyttes i stor utstrekning i de estetiske fagene i skolen. Derfor syntes det interessant å se nærmere på ulike mulige faktorer som kan påvirke elevenes ...