Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCvijetic, Sara Slålie
dc.contributor.authorWick, Une Newermann
dc.date.accessioned2024-07-29T13:05:30Z
dc.date.available2024-07-29T13:05:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143588
dc.descriptionMaster of Science in Business Handelshøgskulen HVLen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven skal ta for seg i hvilken grad det finnes en sammenheng mellom digital modenhet og konkurransefortrinn i små og mellomstore bedrifter (SMBer) i bygg- og anleggsbransjen. Bransjen er jevnt over preget av en lav digitaliseringsgrad, og forskningen på SMBer i bransjen er begrenset. Denne oppgaven har som hensikt å utforske dette videre gjennom to forskningsspørsmål, hvorav det første tar for seg hvor digitalt modne SMBer i bransjen er i dag, og det andre ser på hvordan de digitale ressursene anvendes for å kunne oppnå et konkurransefortrinn. For å måle bransjens modenhet anvendes Westerman et al. (2014) sine fire kategorier av digital modenhet som teoretisk utgangspunkt. For å avgrense begrepet konkurransefortrinn, i lys av problemstillingens kontekst, anvendes Ma (2000) sin definisjon av begrepet. Det er gjennomført en eksplorativ casestudie, og datagrunnlaget for studien er innhentet gjennom ni intervjuer i fem forskjellige bedrifter, herunder små og mellomstore totalentreprenører i bransjen. Det ble også sendt ut en spørreundersøkelse til tolv forskjellige bedrifter med samme utvalgskriterier. Studien er av få empiriske studier som utforsker digital modenhet og konkurransefortrinn i SMBer i bygg- og anleggsbransjen i Norge, og vil være et bidrag til både videre forskning samt eksisterende litteratur. Funnene våre indikerer svak ledelseskapabilitet i SMBer i bygg- og anleggsbransjen, mens digital kapabilitet varierer. Dette begrunnes med at utnyttelsen av digitale ressurser i bransjen varierer i noen grad, men at ingen av de undersøkte virksomhetene i studien har klare formaliserte digitale strategier. Dette indikerer en generell lav grad av digital modenhet i bransjen. I lys av konkurransefortrinn, viser funnene at kundereisen står sentralt i bransjen. Ved en mer gjennomtenkt bruk av digitale ressurser kan SMBer i bransjen forbedre sin leveranse til kundene, som følgelig kan ha en positiv virkning for deres totale konkurransefortrinn. Det er også blitt identifisert noen sentrale utfordringer knyttet til digitalisering i bransjen, som begrensede ressurser, samt manglende digital kompetanse og digital interesse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDigital modenhet og konkurransefortrinn: En kvalitativ casestudie av SMBer i norsk bygg- og anleggsbransjeen_US
dc.title.alternativeDigital Maturity and Competitive Advantage: A qualitative case study of SMEs in the Norwegian construction industryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMSB210en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal