Digital modenhet og konkurransefortrinn: En kvalitativ casestudie av SMBer i norsk bygg- og anleggsbransje
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143588Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven skal ta for seg i hvilken grad det finnes en sammenheng mellom digital
modenhet og konkurransefortrinn i små og mellomstore bedrifter (SMBer) i bygg- og
anleggsbransjen. Bransjen er jevnt over preget av en lav digitaliseringsgrad, og forskningen på
SMBer i bransjen er begrenset. Denne oppgaven har som hensikt å utforske dette videre
gjennom to forskningsspørsmål, hvorav det første tar for seg hvor digitalt modne SMBer i
bransjen er i dag, og det andre ser på hvordan de digitale ressursene anvendes for å kunne oppnå
et konkurransefortrinn. For å måle bransjens modenhet anvendes Westerman et al. (2014) sine
fire kategorier av digital modenhet som teoretisk utgangspunkt. For å avgrense begrepet
konkurransefortrinn, i lys av problemstillingens kontekst, anvendes Ma (2000) sin definisjon
av begrepet. Det er gjennomført en eksplorativ casestudie, og datagrunnlaget for studien er
innhentet gjennom ni intervjuer i fem forskjellige bedrifter, herunder små og mellomstore
totalentreprenører i bransjen. Det ble også sendt ut en spørreundersøkelse til tolv forskjellige
bedrifter med samme utvalgskriterier. Studien er av få empiriske studier som utforsker digital
modenhet og konkurransefortrinn i SMBer i bygg- og anleggsbransjen i Norge, og vil være et
bidrag til både videre forskning samt eksisterende litteratur.
Funnene våre indikerer svak ledelseskapabilitet i SMBer i bygg- og anleggsbransjen, mens
digital kapabilitet varierer. Dette begrunnes med at utnyttelsen av digitale ressurser i bransjen
varierer i noen grad, men at ingen av de undersøkte virksomhetene i studien har klare
formaliserte digitale strategier. Dette indikerer en generell lav grad av digital modenhet i
bransjen. I lys av konkurransefortrinn, viser funnene at kundereisen står sentralt i bransjen. Ved
en mer gjennomtenkt bruk av digitale ressurser kan SMBer i bransjen forbedre sin leveranse til
kundene, som følgelig kan ha en positiv virkning for deres totale konkurransefortrinn. Det er
også blitt identifisert noen sentrale utfordringer knyttet til digitalisering i bransjen, som
begrensede ressurser, samt manglende digital kompetanse og digital interesse.
Beskrivelse
Master of Science in Business
Handelshøgskulen HVL