Show simple item record

dc.contributor.authorAmlien, Ørjan
dc.contributor.authorDragset, Sondre
dc.date.accessioned2024-07-04T07:21:41Z
dc.date.available2024-07-04T07:21:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137945
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 1. - 7. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractIntroduksjon: Tradisjonelt har norsk grunnskole lagt stor vekt på teoretisk kunnskap, noe som ofte prioriterer en teoretisk tilnærming i undervisningen (Grande, 2022). Med Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) har praktiske og varierte undervisningsmetoder, inkludert utendørsundervisning, fått økt oppmerksomhet. Studien undersøker grunnskolelæreres forhold til utendørsundervisning, som en metode for å fremme helhetlig elevutvikling. Formål og metode: Formålet med studien var å kartlegge hvordan lærere forholder seg til utendørsundervisning og hvilke faktorer som påvirker metodens bruk. Studien ønsket også å undersøke lærernes oppfatninger om læringsutbyttet og de sosiale og helsemessige forholdene ved utendørsundervisning. Studien benyttet en kvantitativ tilnærming, hvor data ble samlet inn via en elektronisk spørreundersøkelse med 163 deltakere, og analysert med SPSS for å identifisere frekvenser, forskjeller og korrelasjoner. Resultat og konklusjon: Flertallet av lærerne rapporterer engasjement for utendørsundervisning utover læreplanens forventninger, men det er variasjoner i bruken, noe som tyder på at metoden fortsatt er delvis begrenset. Funnene viser enighet om at utendørsundervisning er gjennomførbart i de fleste fag, men påvirkes av faktorer som værforhold, mangel på tid, utstyr og bemanning. Digitale planleggingsverktøy og samarbeid med eksterne kan minimere disse utfordringene. Lærerne føler seg generelt kompetente til å håndtere utendørsundervisning. Støtte fra skoleledelsen og kollegialt samarbeid bidra til å styrke undervisningen utendørs. Utendørsundervisning styrker praktisk læring, øker elevenes motivasjon og faglige kompetanse, og gir muligheter for mer tverrfaglig arbeid, sammenliknet med klasseromsundervisning. Det forbedrer også klassemiljøet ved å styrke sosiale bånd, redusere mobbing og skape en roligere atmosfære. Positive effekter på elevenes psykiske og fysiske helse, spesielt gjennom økt fysisk aktivitet og bedre stresshåndtering, ble også observert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectutendørsundervisningen_US
dc.subjectLK20en_US
dc.titleEn kvantitativ studie om læreres perspektiver på utendørsundervisningen_US
dc.title.alternativeA quantitative study on teachers' perspectives on outdoor educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal