Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnstad, Maren Benedicte
dc.date.accessioned2024-07-04T07:14:30Z
dc.date.available2024-07-04T07:14:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137944
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 1. - 7. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Elever med atferdsvansker har mange ulike utfordringer i skolehverdagen som følge av deres atferd, enten det er snakk om sosiale og/eller emosjonelle vansker. Denne studien tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvilke refleksjoner gjør et utvalg barneskolelærere om bruk av friluftsliv for elever med atferdsvansker?». Studiens formål er å undersøke hvilke erfaringer et utvalg barneskolelærere har med elever med atferdsvansker i friluftsliv. Metode: Det er en kvalitativ studie der semistrukturert intervju ble benyttet. Intervjuene ble tatt lydopptak av, og deretter transkribert og analysert. Resultat og konklusjon: Hovedfunnene i denne studien viser at lærerne mener opphold i naturen gir færre atferdsvansker og større ro, noe som også viser seg å ha positiv innvirkning skoledagen etter. Mestringsopplevelser er viktig for elevenes motivasjon, innsats, læring og utvikling av identitet og selvbilde. For elever med atferdsvansker kan praktiske oppgaver, tilpasset den enkelte eleven, gi dem viktige erfaringer og lærdommer når det gjelder mestring og utholdenhet. Ved å prøve og feile kommer mestringsopplevelsene, noe som etter hvert kan generaliseres og brukes i andre sammenhenger. Lærerne fremhever at friluftsliv gir elever med atferdsvansker mulighet til å vise en annen og mer positiv side av seg selv, og fremstå som en ressursperson som kan hjelpe andre og bidra positivt. Samhandling med andre elever er viktig for elever med atferdsvanskers sosiale kompetanseutvikling. Videre gir det å være i naturen gode muligheter for å utvikle en god lærer-elev relasjon. Informantene forteller hvor viktig trygghet er, og fremhever at en god og trygg lærer-elev relasjon gir færre atferdsvansker. Trygghet skapes også gjennom regler og rutiner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectfriluftsliven_US
dc.subjectadferdsvanskeren_US
dc.titleEt utvalg barneskolelæreres refleksjoner om bruken av friluftsliv med elever med atferdsvanskeren_US
dc.title.alternativeA selection of primary school teachers` reflections about the use of outdoor activities for students with behavioral difficultiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal