Show simple item record

dc.contributor.authorKroken, Daniel-Aksel
dc.contributor.authorKøster, Sebastian Kismul
dc.date.accessioned2024-07-04T06:56:49Z
dc.date.available2024-07-04T06:56:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137937
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 1. - 7. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractUtforskende arbeid i skolen spiller en betydningsfull rolle og er direkte knyttet til læreplanen, da det fremmer aktive læringsmetoder som er i tråd med moderne undervisningsprinsipper. Imidlertid mangler en kobling til argumentasjon i lærerveilederens beskrivelse av verbet «å utforske», noe som er sentralt i utforskende arbeid. I denne studien har vi undersøkt hvordan elever argumenterer under den utforskende aktiviteten plastelinaforsøket, som vi har gjennomført i to ulike klasser på 6. trinn. Gjennom analysen har vi identifisert flere kjennetegn ved elevers argumentasjon, spesielt at de bruker observasjoner og forkunnskaper når de forklarer seg. Vi har sett at hva elevene fokuserer på, enten det er metoden eller plastelinaklumpen, påvirker hvordan de argumenterer. Videre ser vi at lærere og medelever spiller en aktiv rolle ved å utfordre og støtte argumentasjonen gjennom samhandling, støttestrukturer og bruk av åpne spørsmål som oppmuntrer elevene til å utvikle og uttrykke sine egne argumenter. I diskusjon av funnene peker vi på mulige forklaringer for at elevenes argumentasjon ligner forskerens arbeids- og tenkemåter. Imidlertid er elevenes forklaringer mangelfull og ikke knyttet til etablert naturfaglig teori, noe som peker på en avstand til naturvitenskapelig tilnærming. Vi vil også argumentere for hvordan kritiske og sosiale praksiser bidrar inn mot elevers argumentasjon. Til tross for at elevene er kritiske til hverandres argumenter, er dette noe vi mener bør være bedre integrert i videreutviklingen av vårt undervisningsdesign for å fremme forståelse av ulike perspektiver og styrke elevers evne til å vurdere og formidle argumenter. Målet med denne masteroppgaven er å utvikle vår egen og læreres kompetanse og pedagogiske tilnærming for å fremme mer utforskende og argumentasjonsbasert praksis i naturfagundervisningenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectplastelinaforsøketen_US
dc.titleHva gjemmer seg i klumpen? Grunnskoleelevers argumentasjon i plastelinaforsøketen_US
dc.title.alternativeWhat’s hiding in the lump? Elementary school students’ argumentation in the plasticine experimenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal