Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWindelstad, Emma
dc.contributor.authorEikeland, Rebekka
dc.date.accessioned2024-07-04T06:49:12Z
dc.date.available2024-07-04T06:49:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137934
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI et samfunn hvor evnen til å forstå, evaluere og presentere argumenter i naturfaglige sammenhenger stadig er viktigere, er det nødvendig å ha kunnskap og innsikt i hvordan man som skole og lærer legger til rette for argumentasjon i undervisningen. Det er viktig at elevene tilegner disse ferdighetene både for å forstå situasjoner som inngår i deres hverdag og som grunnleggende byggesteiner for videre profesjonelle karrierer. Gjennom å bruke grubletegninger i naturfagundervisningen, kan en som lærer legge til rette for at elevene får trening i å delta i samtaler om naturvitenskapelige fenomener. Grubletegninger presenterer alternative måter å forstå naturvitenskap på, og er formet med bakgrunn i elevers hverdagsoppfatninger. Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan elever på høyere barneskoletrinn argumenterer ved hjelp av grubletegninger og hvordan de selv opplever å arbeide utforskende med et slikt verktøy. For å undersøke dette tar oppgaven for seg to konkrete forskningsspørsmål: «Hva kjennetegner elevenes argumentasjon i arbeid med grubletegninger?» og «Hvilke opplevelser har elevene ved bruk av argumentasjon i undervisningen?». For å undersøke forskningsspørsmålene er det gjennomført en kvalitativ case-studie på to klasser ved 7. trinn. Datainnsamlingen ble utført ved hjelp av lydopptak fra to undervisningsøkter, etterfulgt av intervju med et utvalg elever fra økten. Lydopptakene tok opp elevenes diskusjoner i grupper fra undervisningsøkten, og elevsvar fra intervjuene. I og med at vi har to ulike forskningsspørsmål har vi analysert det transkriberte innholdet fra dem hver for seg, med ulike kategorier og koder. Funnene i resultatene er også delt opp etter de to forskningsspørsmålene, og legger vekt på henholdsvis elevdiskusjoner og elevenes individuelle opplevelser. Selv om funnene er delt opp etter forskningsspørsmålene har vi valgt drøfte dem sammen for å forsøke å se de i en større sammenheng, slik at problemstillingen kan besvares. Hovedfunnene fra resultatene er at elevene aktivt stiller hverandre spørsmål og utfordrer hverandre i argumentasjonsprosessen, og at grubletegningens utforming oppmuntrer til samarbeid og utforsking av naturfaglige begreper. Elevene bruker dessuten egne erfaringer og observasjoner for å bygge kunnskap, og de benytter både hverdagsspråk og fagbegreper i argumentasjonen, til tross for at de møter utfordringer med presis bruk av naturfaglige begreper. Den utforskende arbeidsmetoden, kombinert med diskusjon og praktisk aktivitet, ser ut til å øke elevenes motivasjon og engasjement i naturfagen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectgrublertegningeren_US
dc.titleEn kvalitativ casestudie av elevers bruk av argumentasjon i arbeid med grubletegning i naturfagen_US
dc.title.alternativeA qualitative case study of students’ use of argumentation in work with concept cartoons in scienceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US
dc.description.localcodeMGBNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal