Show simple item record

dc.contributor.authorGraue, Marte Måkestad
dc.contributor.authorVikingstad, Hanna Elisabeth
dc.date.accessioned2024-07-04T06:42:26Z
dc.date.available2024-07-04T06:42:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137933
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractEn didaktisk tilnærming som blir stadig mer anerkjent er diskusjon i undervisning, da dette bidrar til utvikling av elevers evne til kritisk tenkning og kommunikative ferdigheter. I lys av økende fokus på utvikling av evner til kritisk tenkning i nåværende læreplan, samt verdien denne kompetansen har i samfunnet, har vi i denne masteroppgaven tatt for oss hvilken rolle diskusjon som didaktisk metode har i seksualitetsundervisningen på ungdomsskolen. Med innsikt fra semistrukturerte intervjuer med 10 elever som nylig har deltatt i seksualitetsundervisning i naturfag på ungdomsskolen, utforsker denne studien elevperspektivet. Ved bruk av kvalitativ analyse vil intervjuene belyse elevenes erfaringer og refleksjoner knyttet til diskusjon i seksualitetsundervisningen. Formålet med studien er å utdype forståelsen av hvordan slike diskusjoner oppleves av elevene, og å utforske hvordan diskusjon som didaktisk metode i seksualitetsundervisning kan påvirke læringsutbyttet og engasjement for temaet. Funn i studien indikerer at elevene ønsker å oppnå økt læringsutbytte i seksualitetsundervisning. Elevene som er inkludert i studien uttrykker en generell opplevelse av at innholdet i undervisningen i temaet blir holdt på et overflatenivå i dagens praksis. Videre identifiserer studien ulike faktorer som kan påvirke mulighet for gjennomføring av effektive diskusjoner i klasserommet. Funn i studien fremhever betydningen av underviserens faglige kompetanse, og elevenes kunnskapsgrunnlag. Elevene i studien kommer med refleksjoner knyttet til behov for kompetanseheving blant noen naturfagslærere, for å kunne fasilitere dyptgående og innsiktsfulle diskusjoner i seksualitetsundervisningen. Det fremkommer også at elevene vektlegger etablering av et trygt og inkluderende klassemiljø, som kjennetegnes av verdsetting av og respekt for forskjellige perspektiver for å fremme meningsfulle diskusjoner. Et klasserom hvor elevene får mulighet til å utforske hverandres ideer og synspunkter, gjennom å aktivt lytte til, vurdere, og bygge videre på hverandres bidrag i diskusjoner i undervisning, blir fremhevet som grunnleggende for å tillate dybde og bredde i diskusjonene. Funn fra studien er med på å belyse hvordan en strategisk implementering av diskusjon i undervisning kan fremme økt læringsutbytte og engasjement knyttet til seksualitetsundervisning på ungdomsskolen, og støtte utvikling av elevenes evner til kritisk tenkning og aktiv sosial deltagelse. Slike diskusjoner i seksualitetsundervisning kan bidra til en mer omfattende, relevant og meningsfull læringsopplevelse, som gjenspeiler elevenes reelle behov og interesser knyttet til temaeten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectseksualitetsundervisningen_US
dc.titleElevers opplevelse av diskusjon som didaktisk metode i seksualitetsundervisning på ungdomsskolenen_US
dc.title.alternativePupils' experience of discussion as a didactic method in sexual education in lower secondary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal