dc.contributor.author | Graue, Marte Måkestad | |
dc.contributor.author | Vikingstad, Hanna Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T06:42:26Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T06:42:26Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3137933 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | En didaktisk tilnærming som blir stadig mer anerkjent er diskusjon i undervisning, da dette bidrar til utvikling av elevers evne til kritisk tenkning og kommunikative ferdigheter. I lys av økende fokus på utvikling av evner til kritisk tenkning i nåværende læreplan, samt verdien denne kompetansen har i samfunnet, har vi i denne masteroppgaven tatt for oss hvilken rolle diskusjon som didaktisk metode har i seksualitetsundervisningen på ungdomsskolen. Med innsikt fra semistrukturerte intervjuer med 10 elever som nylig har deltatt i seksualitetsundervisning i naturfag på ungdomsskolen, utforsker denne studien elevperspektivet. Ved bruk av kvalitativ analyse vil intervjuene belyse elevenes erfaringer og refleksjoner knyttet til diskusjon i seksualitetsundervisningen. Formålet med studien er å utdype forståelsen av hvordan slike diskusjoner oppleves av elevene, og å utforske hvordan diskusjon som didaktisk metode i seksualitetsundervisning kan påvirke læringsutbyttet og engasjement for temaet. Funn i studien indikerer at elevene ønsker å oppnå økt læringsutbytte i seksualitetsundervisning. Elevene som er inkludert i studien uttrykker en generell opplevelse av at innholdet i undervisningen i temaet blir holdt på et overflatenivå i dagens praksis. Videre identifiserer studien ulike faktorer som kan påvirke mulighet for gjennomføring av effektive diskusjoner i klasserommet. Funn i studien fremhever betydningen av underviserens faglige kompetanse, og elevenes kunnskapsgrunnlag. Elevene i studien kommer med refleksjoner knyttet til behov for kompetanseheving blant noen naturfagslærere, for å kunne fasilitere dyptgående og innsiktsfulle diskusjoner i seksualitetsundervisningen. Det fremkommer også at elevene vektlegger etablering av et trygt og inkluderende klassemiljø, som kjennetegnes av verdsetting av og respekt for forskjellige perspektiver for å fremme meningsfulle diskusjoner. Et klasserom hvor elevene får mulighet til å utforske hverandres ideer og synspunkter, gjennom å aktivt lytte til, vurdere, og bygge videre på hverandres bidrag i diskusjoner i undervisning, blir fremhevet som grunnleggende for å tillate dybde og bredde i diskusjonene. Funn fra studien er med på å belyse hvordan en strategisk implementering av diskusjon i undervisning kan fremme økt læringsutbytte og engasjement knyttet til seksualitetsundervisning på ungdomsskolen, og støtte utvikling av elevenes evner til kritisk tenkning og aktiv sosial deltagelse. Slike diskusjoner i seksualitetsundervisning kan bidra til en mer omfattende, relevant og meningsfull læringsopplevelse, som gjenspeiler elevenes reelle behov og interesser knyttet til temaet | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | naturfag | en_US |
dc.subject | seksualitetsundervisning | en_US |
dc.title | Elevers opplevelse av diskusjon som didaktisk metode i seksualitetsundervisning på ungdomsskolen | en_US |
dc.title.alternative | Pupils' experience of discussion as a didactic method in sexual education in lower secondary school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUNA550 | en_US |