Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNervik, Maren-Elise Cedervall
dc.date.accessioned2024-07-04T06:36:37Z
dc.date.available2024-07-04T06:36:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137931
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker lærerstudenters opplevelser knyttet til kvaliteten, mengden og omfanget av seksualitetsundervisning i naturfag på grunnskolelærerstudiet. En kvantitativ tilnærming ble anvendt gjennom en spørreundersøkelse, med et utvalg på 92 aktive lærerstudenter fra seks ulike institusjoner. Formålet med studien er å øke bevisstheten om kvalitet og kvantitet på seksualitetsundervisningen i lærerutdanningen, samt å få innsikt i studenters ønsker for fremtidig undervisning på dette området og muligens bidra til å forbedre fremtidens seksualitetsundervisning. Seksualitetsundervisning på lærerstudiet er nedfelt i rammeplanen for grunnskolelærerutdanning med flere kompetansemål. Disse nevner blant annet at studentene skal ha kunnskap om dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse, livsstil og seksualitet. Resultatene i denne studien indikerer betydelig variasjon i implementeringen og prioriteringen av seksualitetsundervisning på tvers av institusjonene. Institusjoner med større fokus på emnet ser ut til å ha mer fornøyde studenter. Til tross for dette, etterlyser flertallet av respondentene mer undervisningstid, bredere dekning av ulike temaer og større vekt på den didaktiske tilnærmingen. Gjennomsnittlig blir seksualitetsundervisningen oppfattet å ha middels kvalitet, noe som indikerer at det er rom for forbedring når det gjelder undervisningen i fremtiden. Disse funnene peker på behovet for økt prioritering av seksualitetsundervisning ved de fleste institusjoner. Videre styrking av emnet i rammeplanen kan bidra til å sikre lik undervisning på tvers av lærerutdanningsinstitusjonene. Økt kompetanse blant staben ved disse institusjonene kan også være en avgjørende faktor, noe som impliserer et behov for å forbedre kompetansen blant foreleserneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectseksualitetsundervisningen_US
dc.titleEn kvantitativ studie av lærerstudenters opplevelse knyttet til omfang og kvalitet av seksualitetsundervisning i naturfag på lærerstudieten_US
dc.title.alternativeA quantitative study of pre-service teachers' experiences related to the extent and quality of sexuality education in science subjects in teacher educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal