dc.contributor.author | Nervik, Maren-Elise Cedervall | |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T06:36:37Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T06:36:37Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3137931 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven utforsker lærerstudenters opplevelser knyttet til kvaliteten, mengden og omfanget av seksualitetsundervisning i naturfag på grunnskolelærerstudiet. En kvantitativ tilnærming ble anvendt gjennom en spørreundersøkelse, med et utvalg på 92 aktive lærerstudenter fra seks ulike institusjoner. Formålet med studien er å øke bevisstheten om kvalitet og kvantitet på seksualitetsundervisningen i lærerutdanningen, samt å få innsikt i studenters ønsker for fremtidig undervisning på dette området og muligens bidra til å forbedre fremtidens seksualitetsundervisning. Seksualitetsundervisning på lærerstudiet er nedfelt i rammeplanen for grunnskolelærerutdanning med flere kompetansemål. Disse nevner blant annet at studentene skal ha kunnskap om dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse, livsstil og seksualitet. Resultatene i denne studien indikerer betydelig variasjon i implementeringen og prioriteringen av seksualitetsundervisning på tvers av institusjonene. Institusjoner med større fokus på emnet ser ut til å ha mer fornøyde studenter. Til tross for dette, etterlyser flertallet av respondentene mer undervisningstid, bredere dekning av ulike temaer og større vekt på den didaktiske tilnærmingen. Gjennomsnittlig blir seksualitetsundervisningen oppfattet å ha middels kvalitet, noe som indikerer at det er rom for forbedring når det gjelder undervisningen i fremtiden. Disse funnene peker på behovet for økt prioritering av seksualitetsundervisning ved de fleste institusjoner. Videre styrking av emnet i rammeplanen kan bidra til å sikre lik undervisning på tvers av lærerutdanningsinstitusjonene. Økt kompetanse blant staben ved disse institusjonene kan også være en avgjørende faktor, noe som impliserer et behov for å forbedre kompetansen blant foreleserne | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | naturfag | en_US |
dc.subject | seksualitetsundervisning | en_US |
dc.title | En kvantitativ studie av lærerstudenters opplevelse knyttet til omfang og kvalitet av seksualitetsundervisning i naturfag på lærerstudiet | en_US |
dc.title.alternative | A quantitative study of pre-service teachers' experiences related to the extent and quality of sexuality education in science subjects in teacher education | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUNA550 | en_US |