Show simple item record

dc.contributor.authorNervik, Maren-Elise Cedervall
dc.date.accessioned2024-07-04T06:36:37Z
dc.date.available2024-07-04T06:36:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137931
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker lærerstudenters opplevelser knyttet til kvaliteten, mengden og omfanget av seksualitetsundervisning i naturfag på grunnskolelærerstudiet. En kvantitativ tilnærming ble anvendt gjennom en spørreundersøkelse, med et utvalg på 92 aktive lærerstudenter fra seks ulike institusjoner. Formålet med studien er å øke bevisstheten om kvalitet og kvantitet på seksualitetsundervisningen i lærerutdanningen, samt å få innsikt i studenters ønsker for fremtidig undervisning på dette området og muligens bidra til å forbedre fremtidens seksualitetsundervisning. Seksualitetsundervisning på lærerstudiet er nedfelt i rammeplanen for grunnskolelærerutdanning med flere kompetansemål. Disse nevner blant annet at studentene skal ha kunnskap om dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse, livsstil og seksualitet. Resultatene i denne studien indikerer betydelig variasjon i implementeringen og prioriteringen av seksualitetsundervisning på tvers av institusjonene. Institusjoner med større fokus på emnet ser ut til å ha mer fornøyde studenter. Til tross for dette, etterlyser flertallet av respondentene mer undervisningstid, bredere dekning av ulike temaer og større vekt på den didaktiske tilnærmingen. Gjennomsnittlig blir seksualitetsundervisningen oppfattet å ha middels kvalitet, noe som indikerer at det er rom for forbedring når det gjelder undervisningen i fremtiden. Disse funnene peker på behovet for økt prioritering av seksualitetsundervisning ved de fleste institusjoner. Videre styrking av emnet i rammeplanen kan bidra til å sikre lik undervisning på tvers av lærerutdanningsinstitusjonene. Økt kompetanse blant staben ved disse institusjonene kan også være en avgjørende faktor, noe som impliserer et behov for å forbedre kompetansen blant foreleserneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectseksualitetsundervisningen_US
dc.titleEn kvantitativ studie av lærerstudenters opplevelse knyttet til omfang og kvalitet av seksualitetsundervisning i naturfag på lærerstudieten_US
dc.title.alternativeA quantitative study of pre-service teachers' experiences related to the extent and quality of sexuality education in science subjects in teacher educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal