Show simple item record

dc.contributor.authorMoen, Ole
dc.date.accessioned2024-07-04T06:31:39Z
dc.date.available2024-07-04T06:31:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137927
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractNorske ungdomsskoleelever presterer dårligere og dårligere i naturfag. En av de viktigste faktorene som påvirker elevenes prestasjoner er motivasjon, spesielt indre motivasjon. I tillegg er naturfag et fag med få timer på ukeplanen, noe som vil si at elevene må lære på en effektiv måte dersom man vil øke prestasjonene deres. Denne studien søker å finne svar på hvordan undervisningsmetoden omvendt undervisning kan påvirke elevers indre motivasjon på 8. trinn. Studien danner et utgangspunkt for videre forskning om omvendt undervisning er en metode som kan effektivisere undervisningen, samtidig som at elevene er mer indre motiverte og dermed presterer bedre. Studien tar utgangspunkt i Deci og Ryan sin teori om indre motivasjon. For å finne svar på hvilke fordeler og utfordringer omvendt undervisning kan gi i forhold til elevers indre motivasjon, har det blitt gjennomført intervjuer med naturfagslærer og elever fra to åttendeklasser. Intervjuene ble holdt i etterkant av at de to klassene hadde lært om atomer, ioner og periodesystemet gjennom læreverket Campus Naturfag – et læreverk som baseres på omvendt undervisning. Funnene fra denne studien viser at det finnes mange faktorer knyttet til omvendt undervisning som påvirker elevers indre motivasjon, både i positiv og negativ forstand. Undervisningsmetoden kan øke elevers indre motivasjon, gjennom at de kan oppleve økt mestring og delta aktivt i timene. Spesielt opplevde mange elever økt autonomi, hvilket styrket deres indre motivasjon. De ble også indre motivert av å kunne bruke sin kompetanse til å diskutere naturfaglige problemstillinger med medelever. Og kanskje viktigst av alt i forhold til indre motivasjon; flere elever opplevde at de fikk mer tid til å gjøre det de synes er gøyest i timene – praktiske læringsaktiviteter. Av faktorene som har negativ virkning på elevers indre motivasjon, fant studien at elever som ikke gjør lekser, vil føle seg mindre indre motiverte til å lære i faget. Det ble også gjort funn på at elevenes indre motivasjon til å lære naturfag kan svekkes dersom de ikke har en relasjon til den som foreleser dem.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectselvbestemmelsesteorienen_US
dc.subjectautonomien_US
dc.subjecttilhørigheten_US
dc.subjectmestringen_US
dc.titleLærer og elevers erfaringer med faktorer som påvirker elevers indre motivasjon i arbeid med omvendt undervisning i naturfagen_US
dc.title.alternativeTeacher and student experiences with factors influencing students' intrinsic motivation in flipped classroom science instructionen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal