Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMagnussen, Malene Ohr
dc.date.accessioned2024-07-03T09:02:00Z
dc.date.available2024-07-03T09:02:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137645
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractStudiens hensikt er å undersøke hva norsklærere gjør i arbeid med elever som har lese- og skrivevansker, knyttet til det å kartlegge, samarbeide med foreldre, utrede, sette inn tiltak og motivere. Forskning fremhever betydningen av en tidlig og grundig utredning for de elevene som har lese- og skrivevansker, spesielt for dem som ikke oppnår tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, for å sikre retten til spesialundervisning. I tillegg er det avgjørende for elever med lese- og skrivevansker å få tilstrekkelig med hjelp både på skolen og hjemme for å lykkes med skolen. Mangler på ett eller flere av disse områdene kan det få alvorlige konsekvenser for eleven, også senere i livet. Mange elever med lese- og skrivevansker opplever å bli utredet sent i skoleløpet og at de ikke får den nødvendige hjelpen til å utvikle sine lese- og skriveferdigheter i lik grad som de andre elevene. Dette kan resultere i at disse elevene presterer dårlig på skolen, blir mer utagerende, ikke få seg jobb senere i livet og har dårligere helse. Datamaterialet i denne studien ble samlet inn gjennom seks semistrukturerte intervjuer, med informanter som er norsklærere på mellomtrinnet. De fleste av dem har omfattende erfaring med temaet lese- og skrivevansker. Studiens funn tyder på at svakheter i skolesystemet har negative følger for en del elever med lese- og skrivevansker for hvor tidlig disse vanskene blir oppdaget og utredet, og om de får tilstrekkelig hjelp. Disse svakhetene viser seg å være knyttet til en rekke ulike faktorer, som hvilken kompetanse lærerne har, hvor mye de prioriterer å ha fokus på lese- og skrivevansker, elevenes foreldre, hvor mye PPT involverer seg, hvor resurssterke skolen er og hvilke faste rutiner skolen har. Mine funn fremhever mangelen på lærerressurser i skolen, i tillegg til en nedtrapping av slike ressurser som følge av økonomiske begrensninger. Norsklærerne trekker dette frem som hovedårsaken til at de ikke strekker til for alle elevene med lese- og skrivevansker. Dette blir også sett i sammenheng med funn som belyser et økende antall elever som nå har vansker og som utagerer. Både denne økningen, og nedtrappingen av lærerressurser, har ført til et økt arbeidspress for norsklærere i dag. I tillegg kan man forvente en økning i antallet elever som ikke fullføre skolegangen. Dette vil skyldes at disse elevene ikke har fått de nødvendige «redskapene» til å kunne klare seg i skolen, samt svakere motivasjon som følge av lite mestring og støtteen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnorskfageten_US
dc.subjectlesevanskeren_US
dc.subjectskrivevanskeren_US
dc.titleHvilke erfaringer har seks norsklærere på mellomtrinnet når det gjelder å oppdage lese- og skrivevansker hos elever, og hvilke erfaringer har de med den videre prosessen?en_US
dc.title.alternativeWhat experiences do six Norwegian 5th – 7 th grade teachers have with detecting reading and writing difficulties in pupils, and the following measures?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal