Å øve på observasjon som kjernepraksis i lærerutdanningen. Lærerstudenters erfaringer med observasjon som verktøy i første studieår
dc.contributor.author | Kulild, Marit | |
dc.contributor.author | Bjelland, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2024-05-21T07:28:00Z | |
dc.date.available | 2024-05-21T07:28:00Z | |
dc.date.created | 2021-01-07T16:00:39Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8265-555-2 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3130843 | |
dc.description.abstract | Dette kapitlet er en kvalitativ casestudie basert på empiri fra et fokusgruppeintervju og analyser av studenters refleksjonstekster. Temaet er observasjon som metode i lærerutdanningen trinn 1–7. Studien handler om hvordan vi, ved bruk av arbeidskrav, kan legge til rette for øvinger med å legge merke til kjerneområder i Pedagogikk og elevkunnskap. Vekslingen mellom refleksjon og handling på campus og på praksisskolen ser ut til å bidra til å utvikle studentenes forsknings- og handlingskompetanse. Studentene påpekte at arbeidskravenes utforming gav dem innsikt i grunnleggende element ved klasseledelse og elevenes tenkemåte på et spesifikt område. Studentene understreket at erfaringene med observasjon som et pedagogisk verktøy styrket deres kompetanse i å tilrettelegge for elevenes læringsprosesser. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dreyer | en_US |
dc.relation.ispartof | Ny pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen | |
dc.title | Å øve på observasjon som kjernepraksis i lærerutdanningen. Lærerstudenters erfaringer med observasjon som verktøy i første studieår | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 61-86 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1867269 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 |