Å øve på observasjon som kjernepraksis i lærerutdanningen. Lærerstudenters erfaringer med observasjon som verktøy i første studieår
Abstract
Dette kapitlet er en kvalitativ casestudie basert på empiri fra et fokusgruppeintervju og analyser av studenters refleksjonstekster. Temaet er observasjon som metode i lærerutdanningen trinn 1–7. Studien handler om hvordan vi, ved bruk av arbeidskrav, kan legge til rette for øvinger med å legge merke til kjerneområder i Pedagogikk og elevkunnskap. Vekslingen mellom refleksjon og handling på campus og på praksisskolen ser ut til å bidra til å utvikle studentenes forsknings- og handlingskompetanse. Studentene påpekte at arbeidskravenes utforming gav dem innsikt i grunnleggende element ved klasseledelse og elevenes tenkemåte på et spesifikt område. Studentene understreket at erfaringene med observasjon som et pedagogisk verktøy styrket deres kompetanse i å tilrettelegge for elevenes læringsprosesser.