dc.contributor.author | Farestveit, Camilla Helene Hallås | |
dc.contributor.author | Engelsrud, Gunn | |
dc.contributor.author | Hallås, Bjørg Oddrun | |
dc.date.accessioned | 2023-12-22T09:34:32Z | |
dc.date.available | 2023-12-22T09:34:32Z | |
dc.date.created | 2023-12-19T11:17:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Journal for Research in Arts and Sports Education. 2023, 7 (3), 21-42. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3108750 | |
dc.description.abstract | Universiteter og høgskoler (UH) i Norge tilbyr forskjellige utdanningsveier for studenter som ønsker å bli kroppsøvingslærere. Historisk har det vært to ulike veier til kroppsøvingslærerprofesjonen: én utdanningsvei med røtter i militæret og sterk tilknytning til frivillig idrett og én som går gjennom lærerutdanningen. Forskere har problematisert den frivillige idrettens innflytelse på utdanningsveiene til å bli kroppsøvingslærer, og de har stilt spørsmål om hvorvidt studenter anses mer som kunder enn som mennesker som søker høyere utdanning. I denne artikkelen undersøker vi dagens utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen med følgende to forskningsspørsmål: Hvilke utdanningsveier til å undervise i kroppsøving markedsføres på UH-institusjonenes nettsider? Hvordan fremstiller de enkelte UH-institusjonene informasjon om studietilbud? Materialet består av digital empiri fra UH-institusjonenes nettsider, og vi undersøker tekstutdrag fra nettsidene ved å bruke dokumentanalyse. Markedsføringstekstene er digitale dokumenter med autoritet for de som søker på studiene. Funnene viser tre utdanningsveier til å bli kroppsøvingslærer, og de viser at kroppsøving er usynlig i markedsføringstekstene om grunnskolelærerutdanningene. Faglærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag er et konglomerat av fag-/studie-/utdanningsområder og studietilbud. En tredje gruppe studier fremstilles som en bakvei til kroppsøvingslærerprofesjonen. Informasjonen om studienes relevans til arbeidslivet fremstilles ved å sammenblande arbeid som kroppsøvingslærer og yrker med sterk tilknytning til frivillig idrett. Den sterke stillingen frivillig idrett har i samfunnet, opprettholdes og reproduseres i høyere utdanning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hva kjennetegner utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen? En gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes nettbaserte informasjon | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Opphavsrett (c) 2023 Camilla Helene Hallås Farestveit, Gunn Helene Engelsrud, Bjørg Oddrun Hallås | en_US |
dc.source.pagenumber | 21-42 | en_US |
dc.source.volume | 7 | en_US |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v7.5827 | |
dc.identifier.cristin | 2215460 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |