dc.contributor.author | Gjeraker, Amalie Røed | |
dc.date.accessioned | 2023-11-27T07:30:47Z | |
dc.date.available | 2023-11-27T07:30:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3104672 | |
dc.description | Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)
Institutt for idrett, kosthold og naturfag | en_US |
dc.description.abstract | Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur i Norge viser seg mangelfull. Spesielt gjelder dette forskning omkring vurdering i kroppsøvingsfaget. Eksisterende forskning på området indikerer en overvekt av studier som undersøker opplevelser og erfaringer fra et lærerperspektiv fremfor et elevperspektiv. I tillegg til dette, tyder det på at store deler av den forskningen som tar utgangspunkt i elevperspektivet, bruker elever fra den videregående skolen. Denne masteroppgaven ønsker av den grunn å forske på ungdomsskoleelevers opplevelser og erfaringer vedrørende vurdering i kroppsøvingsfaget.
Formålet med denne masteroppgaven er å innhente informasjon om et utvalg av elever fra 10. trinn sine opplevelser og erfaringer knyttet til vurdering i kroppsøving. Følgende temaer vil bli fremhevet, og fokuset vil være rettet mot kroppsøvingsfaget: kjennskap til kompetansemål og mål, formativ vurdering og underveisvurdering, vektlegging av faktorer ved vurdering og vurdering i form av tallkarakter.
Utvalget består av seks elever fra 10. trinn ved tre forskjellige skoler i Bergensområdet. For å belyse masteroppgavens problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål, er det valgt å benytte en kvalitativ tilnærming i form av intervju.
Resultatene i denne masteroppgaven indikerer at informantene opplever seg lite inkludert i vurderingsarbeidet og at informasjon om kompetansemål og vurderingskriterier fremstår som mangelfull. Informantene ga uttrykk for dårlig kjennskap til fagets kompetansemål og stor usikkerhet i forbindelse med hva som blir forventet av dem i faget. Samtlige informanter erfarer likevel at både innsats, fair play og ferdigheter er faktorer som legges vekt på ved vurderingen av dem i faget. Det kom også frem at informantene opplever underveisvurderingen som fraværende og at tilbakemeldinger de får i faget ikke er fremoverrettet.
Nøkkelord: Kroppsøving, Vurdering, Formativ vurdering, Underveisvurdering, VfL, Kompetansemål, Karakter, Kriterier for måloppnåelse | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Vurdering i kroppsøving fra et elevperspektiv – En kvalitativ studie om et utvalg av elever fra 10. trinn sine erfaringer og opplevelser med vurdering i kroppsøving | en_US |
dc.title.alternative | Assessment in physical education from a student´s perspective – A qualitative study on a selection of students from 10th grade about their experiences with assessment in physical education | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUKØ550 | en_US |