Show simple item record

dc.contributor.authorGjeraker, Amalie Røed
dc.date.accessioned2023-11-27T07:30:47Z
dc.date.available2023-11-27T07:30:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104672
dc.descriptionGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for idrett, kosthold og naturfagen_US
dc.description.abstractKroppsøvingsfaglig forskningslitteratur i Norge viser seg mangelfull. Spesielt gjelder dette forskning omkring vurdering i kroppsøvingsfaget. Eksisterende forskning på området indikerer en overvekt av studier som undersøker opplevelser og erfaringer fra et lærerperspektiv fremfor et elevperspektiv. I tillegg til dette, tyder det på at store deler av den forskningen som tar utgangspunkt i elevperspektivet, bruker elever fra den videregående skolen. Denne masteroppgaven ønsker av den grunn å forske på ungdomsskoleelevers opplevelser og erfaringer vedrørende vurdering i kroppsøvingsfaget. Formålet med denne masteroppgaven er å innhente informasjon om et utvalg av elever fra 10. trinn sine opplevelser og erfaringer knyttet til vurdering i kroppsøving. Følgende temaer vil bli fremhevet, og fokuset vil være rettet mot kroppsøvingsfaget: kjennskap til kompetansemål og mål, formativ vurdering og underveisvurdering, vektlegging av faktorer ved vurdering og vurdering i form av tallkarakter. Utvalget består av seks elever fra 10. trinn ved tre forskjellige skoler i Bergensområdet. For å belyse masteroppgavens problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål, er det valgt å benytte en kvalitativ tilnærming i form av intervju. Resultatene i denne masteroppgaven indikerer at informantene opplever seg lite inkludert i vurderingsarbeidet og at informasjon om kompetansemål og vurderingskriterier fremstår som mangelfull. Informantene ga uttrykk for dårlig kjennskap til fagets kompetansemål og stor usikkerhet i forbindelse med hva som blir forventet av dem i faget. Samtlige informanter erfarer likevel at både innsats, fair play og ferdigheter er faktorer som legges vekt på ved vurderingen av dem i faget. Det kom også frem at informantene opplever underveisvurderingen som fraværende og at tilbakemeldinger de får i faget ikke er fremoverrettet. Nøkkelord: Kroppsøving, Vurdering, Formativ vurdering, Underveisvurdering, VfL, Kompetansemål, Karakter, Kriterier for måloppnåelseen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVurdering i kroppsøving fra et elevperspektiv – En kvalitativ studie om et utvalg av elever fra 10. trinn sine erfaringer og opplevelser med vurdering i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeAssessment in physical education from a student´s perspective – A qualitative study on a selection of students from 10th grade about their experiences with assessment in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal