Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrøttland, Sander Nygaard
dc.contributor.authorFurnes, Synne Olsen
dc.date.accessioned2023-11-10T09:22:21Z
dc.date.available2023-11-10T09:22:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101806
dc.descriptionMaster i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractløpet av vår masteroppgave har vi forsket på NTNUs innovasjonsarbeid, og svart på følgende problemstilling: “Hvilke faktorer ligger til grunn for å lykkes med økt innovasjon ved bruk av tohendig løsning i NTNU?” NTNU er Norges største universitet, og står med det ovenfor et visst ansvar for å innovere og drive den høyere utdanningssektoren videre. For å få mest mulig ut av tilgjengelige ressurser og styre innovasjonen i rett retning, har NTNU tatt i bruk en løsning som er unik for andre norske universiteter per 2023. Denne løsningen har gitt universitetet en konkurransefordel og samtidig skaffet seg et annet utgangspunkt for å drive med innovasjon sett i sammenheng med andre universiteter her i landet. En tohendig løsning er en innovativ løsning for å øke en organisasjons innovasjonsaktiviteter og omhandler kort fortalt om hvordan en organisasjon klarer å utnytte sine eksisterende ressurser samtidig som de utforsker nye muligheter. Måten NTNU benytter denne løsningen er gjennom en “Enhet for nyskapning”, som jobber tett sammen med et deleid aksjeselskap av NTNU som kalles “Technology Transfer Office”. I tillegg til dette støttes løsningen opp av en innovasjonssatsning med innovasjonsledere. Ved hjelp av seks informanter som på hver sin måte tar del i innovasjonssatsingen til NTNU, fant vi fort ut at begrepet tohendig løsning var et ukjent begrep for de ansatte på universitetet. Det finnes mange ulike begreper og tolkninger for samme løsning, og noen bruker til og med løsningen uten å kjenne til den tilhørende teorien. Samtlige av intervjuobjektene sa seg enige i at det er tatt i bruk en tohendig løsning så fort de fikk vite hva som faktisk lå i dette begrepet. Innovasjonssatsingen, som startet for fullt i 2018, har de siste årene satt stort preg på et NTNU i endringsfase. Funn fra analysen viser at endringen er mye takket være strategien og strukturen som er satt opp i denne sammenheng, men mye tyder på at et unikt fokus på kulturbygging innenfor innovasjon har vært den aller viktigste faktoren. Avslutningsvis vil vi påstå at den gjennomførte studien i stor grad er dagsaktuell ettersom problemstillinger rundt måter å øke innovasjon, både i offentlige og private organisasjoner, stadig blir mer viktig. Studien kan være spesielt verdifull for andre universiteter og høyskoler som ønsker å ta innovasjonssatsingen ett, eller flere steg videre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectNTNUen_US
dc.titleFaktorer for økt innovasjon ved bruk av tohendig løsning i den høyere utdanningssektoren (UH-sektoren) i Norgeen_US
dc.title.alternativeFactors that underlie the success of increased innovation when using an ambidextrous solution in the higher educational sector in Norwayen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal