Faktorer for økt innovasjon ved bruk av tohendig løsning i den høyere utdanningssektoren (UH-sektoren) i Norge
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3101806Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
løpet av vår masteroppgave har vi forsket på NTNUs innovasjonsarbeid, og svart på følgende problemstilling: “Hvilke faktorer ligger til grunn for å lykkes med økt innovasjon ved bruk av tohendig løsning i NTNU?” NTNU er Norges største universitet, og står med det ovenfor et visst ansvar for å innovere og drive den høyere utdanningssektoren videre. For å få mest mulig ut av tilgjengelige ressurser og styre innovasjonen i rett retning, har NTNU tatt i bruk en løsning som er unik for andre norske universiteter per 2023. Denne løsningen har gitt universitetet en konkurransefordel og samtidig skaffet seg et annet utgangspunkt for å drive med innovasjon sett i sammenheng med andre universiteter her i landet. En tohendig løsning er en innovativ løsning for å øke en organisasjons innovasjonsaktiviteter og omhandler kort fortalt om hvordan en organisasjon klarer å utnytte sine eksisterende ressurser samtidig som de utforsker nye muligheter. Måten NTNU benytter denne løsningen er gjennom en “Enhet for nyskapning”, som jobber tett sammen med et deleid aksjeselskap av NTNU som kalles “Technology Transfer Office”. I tillegg til dette støttes løsningen opp av en innovasjonssatsning med innovasjonsledere. Ved hjelp av seks informanter som på hver sin måte tar del i innovasjonssatsingen til NTNU, fant vi fort ut at begrepet tohendig løsning var et ukjent begrep for de ansatte på universitetet. Det finnes mange ulike begreper og tolkninger for samme løsning, og noen bruker til og med løsningen uten å kjenne til den tilhørende teorien. Samtlige av intervjuobjektene sa seg enige i at det er tatt i bruk en tohendig løsning så fort de fikk vite hva som faktisk lå i dette begrepet. Innovasjonssatsingen, som startet for fullt i 2018, har de siste årene satt stort preg på et NTNU i endringsfase. Funn fra analysen viser at endringen er mye takket være strategien og strukturen som er satt opp i denne sammenheng, men mye tyder på at et unikt fokus på kulturbygging innenfor innovasjon har vært den aller viktigste faktoren. Avslutningsvis vil vi påstå at den gjennomførte studien i stor grad er dagsaktuell ettersom problemstillinger rundt måter å øke innovasjon, både i offentlige og private organisasjoner, stadig blir mer viktig. Studien kan være spesielt verdifull for andre universiteter og høyskoler som ønsker å ta innovasjonssatsingen ett, eller flere steg videre.
Beskrivelse
Master i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen