Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVindenes, Ingvild Kristine
dc.date.accessioned2023-11-07T13:27:59Z
dc.date.available2023-11-07T13:27:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101142
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractMålet for denne masterstudien er å belyse litteraturens potensiale til å bidra til empatisk utvikling. I dette masterprosjektet undersøker jeg Arne Svingens roman Sangen om en brukket nese (2012). Romanen handler om Bart, som gjennom et utfordrende oppvekstmiljø lærer nye ting om seg selv i møte med andre mennesker. Jeg foretar en litterær analyse av Sangen om en brukket nese der jeg fordyper meg i forholdet mellom fiksjon og empati. For å støtte meg på et nyansert teoretisk rammeverk om empati i litteraturen, bygger jeg teori av Martha Nussbaum, Judith Langer, Suzanne Keen, Maria Nikolajeva og Anna Lindhé. For å svare på problemstillingen benytter jeg nærlesning som metode for den litterære analysen av boken. Jeg tar utgangspunkt i hvilke narratologiske grep i teksten som lettere kan tilgjengeliggjøre empati for karakterene og situasjonene i fortellingen. I tillegg gjør jeg en karakteranalyse av et utvalg relevante karakterer, der jeg diskuterer hvilke strukturer i karakteristikk og situasjoner som kan bidra til å tematisere empati. I romanen skildrer Svingen kontroversielle tema, hvor han skaper potensiale til å utfordre verdier og holdninger i leseren. Romanen krever refleksjon, utover å lese fortellingen for fornøyelse. Gjennom komplekse, funksjonelle karakterer lykkes romanen i å ikke bare legge til rette for å leve seg inn i andre mennesker tanker og følelser, men også å stille seg kritisk til litterære fremstillinger. Jeg oppsummerer derfor at skjønnlitteratur kan bidra til empatisk utvikling. Videre vil jeg imidlertid ikke skrive under på at empati for karakterer er betingelsesløs ettersom empati også kan få konsekvenser for en helhetlig forståelse av kombinasjonen av hendelser i fortellingen. Det faktum at teksten er styrende for hvordan vi tolken den, er et hensyn som må tas før man konkluderer med at litteraturen faktisk har empatisk innvirkning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnorskfageten_US
dc.subjectempatien_US
dc.title«Forstår du hva jeg føler?» En studie av hvordan empati tematiseres i Sangen om en brukket neseen_US
dc.title.alternative«Do You Understand How I feel?» A Study of How Empathy is Thematized in Sangen om en brukket neseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal