Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvåle, Mari
dc.contributor.authorLosnegaard-Elgås, Amalie
dc.date.accessioned2023-11-03T12:58:00Z
dc.date.available2023-11-03T12:58:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100545
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractEt overordnet mål for denne masterstudien har vært å belyse hvordan skjønnlitteraturen fremstiller natur og forholdet mellom mennesker og natur, samt å sammenfatte barnekrimbokens danningspotensial i relasjon til bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen. Studien undersøker Ruth Lillegravens illustrerte barnekrimbok Klodeklubben: Dei svarte svanenes potensial til å invitere til refleksjoner rundt forholdet mellom mennesker og natur. I tillegg undersøker og drøfter den hvordan boken kan arbeides med som et utgangspunkt for økokritiske litteratursamtaler, for å forme fremtidens økoborgere. På bakgrunn av det overordnede målet har vi benyttet oss av teorier om krimsjangeren og teori om bokens modaliteters samspill. Vi har også benyttet oss av teorier fra det økokritiske feltet, hvor vi blant annet har vektlagt begrepene antroposentrisme og økosentrisme. Miljøorienterte tekster og økokritiske spørremåter har også blitt vektlagt. Teorier om bærekraftig litteraturundervisning er også sentrale for studiens didaktiske tilnærming. For å svare på studiens problemstilling har vi benyttet oss av litterær analyse som metode og gjennomført en kvalitativ analyse av boken Klodeklubben: Dei svarte svanene. Analysen vektlegger bokens sjanger, ved å undersøke hvordan sjangeren belyser klima- og miljøutfordringer, gjennom krim og spenning. Analysen er også økokritisk motivert for å undersøke naturfremstillinger, fysiske omgivelsers rolle og fremstillinger av forholdet mellom mennesker og natur. Bokens to modaliteter, illustrasjoner og verbaltekst, har blitt analysert for å undersøke samspillet og helheten de utgjør. Med bakgrunn i funn fra analysen har vi diskutert hvilke refleksjoner om naturfremstillinger i litteratur og om forholdet mellom mennesker og natur boken inviterer til. Resultater fra studien viser at krimsjangeren kan tilby noe mer enn spenning og mystikk, ved at den kan belyse problemstillinger som er strukturelle og koblet til storsamfunnet. Barnekrimbokens miljøetiske dimensjon har derfor vist seg å være svært relevant å diskutere i et økokritisk perspektiv. Studien viser også at Klodeklubben: Dei svarte svanene som objekt og utgangspunkt for økokritiske litteratursamtaler, vil kunne gi elever kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kan bidra til å forme dem som økoborgere. Resultatene fra studien viser derfor at bokens tematikk og handling kan invitere leseren til å reflektere over og å bli bevisst på hvordan forholdet mellom mennesker og natur påvirker ulike menneskelige væremåter, og at dette har konsekvenser for klimaet og miljøeten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnorskfageten_US
dc.subjectbarnelitteraturen_US
dc.subjectøkokrimen_US
dc.titleØkokrim i barnelitteraturen: En økokritisk analyse av barnekrimboken Dei svarte svanene og en drøfting av dens litteraturdidaktiske potensial på barnetrinneten_US
dc.title.alternativeEcocrime in children’s literature: An ecocritical analysis of the children’s novel Dei svarte svanene and a discussion of its literary didactic potential in the elementary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal