dc.contributor.author | Sørli, Marius Garmann | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T12:22:43Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T12:22:43Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3098432 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn og formål: Hovedformålet med masteroppgaven har vært å belyse informantene sine opplevelser innenfor tematikken klasseledelse og hvordan de aktivt reflekterer omkring eget arbeid for å utvikle et inkluderende læringsmiljø i kroppsøvingsfaget. Hensikten har vært å se på sentrale aspekter som går igjen når det kommer til lærernes klasseledelse og måten de legger til rette kroppsøvingsundervisningen, for å utvikle et inkluderende læringsmiljø i faget. Erfaringer og kontraster viser at forskjellige lærere har ulike lederstiler, noe som fører til forskjellige typer klasseledelse. Skolen er for mange elever en viktig arena når det kommer til det å få og holde elever i fysisk aktivitet (Eriksen, 2020).
Problemstilling: Masteroppgavens problemstilling er:
«Hvordan reflekterer et utvalg kroppsøvingslærere omkring eget arbeid ved å utvikle et inkluderende læringsmiljø i kroppsøvingsfaget?»
Metode: Metoden som har blitt brukt for å hente inn data er kvalitativt forskningsintervju. Det er tre ulike informanter som har vært med i forskningsprosjektet, hvor den ene underviser i barneskolen, mens de to andre underviser i ungdomsskolen. Studien har hatt en fenomenologisk tilnærming, hvor fokuset har vært å få frem informantene sine egne synspunkter, med fokus på deres kunnskap og erfaringer. Intervjuene tok utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide og ble gjennomført i mars 2023. Etter at intervjuene var gjennomført, ble dataene transkribert i koder og analysert.
Resultater: Masteroppgaven blir oppsummert med ulike funn og ikke en endelig konklusjon. Funn som kan bli trukket frem er informantene sitt bevisste forhold til klasseledelse. De ser på relasjonsbygging som en sentral og viktig faktor for å fremme god klasseledelse. Informantene er bevisst på at ansvaret for å både skape gode relasjoner mellom lærer og elev og å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø, ligger hos læreren. Sentrale faktorer som variasjon i undervisningen, trygghet, trivsel, motivasjon og mestring, kommer frem hos informantene for å utvikle et inkluderende læringsmiljø. Lærerens kjennskap til elevene blir sett på som viktig for å kunne legge til rette for hver enkelt elev ut ifra elevene sine ulike evner og forutsetninger | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | kroppsøving | en_US |
dc.subject | læringsmiljø | en_US |
dc.title | Kroppsøvingslæreres refleksjoner omkring eget arbeid ved å utvikle et inkluderende læringsmiljø | en_US |
dc.title.alternative | Physical education teachers’ reflections on their own management to develop an inclusive learning environment | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUKØ550 | en_US |