Show simple item record

dc.contributor.authorThorstensen, Amalie
dc.contributor.authorWiik, Ragnhild
dc.date.accessioned2023-10-24T12:03:52Z
dc.date.available2023-10-24T12:03:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098411
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractSvømmeopplæringen i den norske grunnskolen har gjennom historien vært formet av ulike læreplaner. I 2015 lanserte regjeringen en rekke tiltak for å heve kvaliteten på svømmeopplæringen i landet. Ett av disse tiltakene åpnet opp for at skolen kunne outsource svømmeopplæringen til en ytre organisasjon, for eksempel den lokale svømmeklubben. I 2015 fikk Norges svømmeforbund i oppdrag fra Bergen kommune å utvikle en mulig plan for svømmeopplæring i skolen, og undervisningsmodellen Svøm Bergen ble til. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvilke resultater kan Bergen kommune vise til innen svømmedyktighet hos elever på 4. trinn etter at svømmeopplæringen ble outsourcet i 2015? Og hvordan har denne svømmeundervisningen blitt organisert og didaktisk gjennomført? Det er brukt kvantitative og kvalitative metoder for å samle inn data som kan svare på problemstillingen. De kvantitative resultatene viser at etter outsourcingen av undervisningen med Svøm Bergen har elevene på 4.trinn fra 2016-2022 vist generelt høy måloppnåelse med tanke på svømmedyktighet. Videre har elevene enda høyere måloppnåelse i delmålene under svømmedyktighet. De kvalitative resultatene beskriver hvordan undervisningen er organisert og didaktisk gjennomført i kategoriene «organisering av undervisning», «nivåbasert gruppeinndeling», «lærerens og instruktørens rolle», «testing», «bakgrunn for valg» og «regler og sikkerhet». I drøftingen fremlegges det som argumenteres å være de mest essensielle faktorene ved svømmeopplæringen som fører til at elevene oppnår svømmedyktighet. De seks faktorene er 1) å utvikle kortsiktige og langsiktige planer med utgangspunkt i et konkret mål, 2) bruk av instruksjonsmetoder ved innlæring av svømmeferdigheter, 3) hyppighet av undervisningstimer, 4) voksentetthet, 5) homogene gruppeinndelinger med utgangspunkt i ferdighetsnivå og 6) høy kompetanse og interesse hos underviser. Med utgangspunkt i disse seks faktorene har vi også anbefalt hvordan disse kan innføres i den tradisjonelle svømmeundervisningen som gjennomføres i skolen, av kroppsøvingslærere. Det vil variere hvor mye ressurser de ulike tiltakene vil kreve av skolen eller læreren, men det er fullt mulig å innføre flere av tiltakeneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectsvømmeopplæringen_US
dc.subjectlæreplanen_US
dc.subjectkompetansemålen_US
dc.subjectsvømmedyktigen_US
dc.titleKompetansemål om svømmedyktighet på 4. trinn- en undersøkelse om outsourcing av svømmeopplæringen_US
dc.title.alternativeCompetence aims in swimming abilities in 4th grade- a study on outsourcing swimming educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal