dc.contributor.author | Thorstensen, Amalie | |
dc.contributor.author | Wiik, Ragnhild | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T12:03:52Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T12:03:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3098411 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Svømmeopplæringen i den norske grunnskolen har gjennom historien vært formet av ulike læreplaner. I 2015 lanserte regjeringen en rekke tiltak for å heve kvaliteten på svømmeopplæringen i landet. Ett av disse tiltakene åpnet opp for at skolen kunne outsource svømmeopplæringen til en ytre organisasjon, for eksempel den lokale svømmeklubben. I 2015 fikk Norges svømmeforbund i oppdrag fra Bergen kommune å utvikle en mulig plan for svømmeopplæring i skolen, og undervisningsmodellen Svøm Bergen ble til. Problemstillingen i denne oppgaven er:
Hvilke resultater kan Bergen kommune vise til innen svømmedyktighet hos elever på 4. trinn etter at svømmeopplæringen ble outsourcet i 2015? Og hvordan har denne svømmeundervisningen blitt organisert og didaktisk gjennomført?
Det er brukt kvantitative og kvalitative metoder for å samle inn data som kan svare på problemstillingen. De kvantitative resultatene viser at etter outsourcingen av undervisningen med Svøm Bergen har elevene på 4.trinn fra 2016-2022 vist generelt høy måloppnåelse med tanke på svømmedyktighet. Videre har elevene enda høyere måloppnåelse i delmålene under svømmedyktighet. De kvalitative resultatene beskriver hvordan undervisningen er organisert og didaktisk gjennomført i kategoriene «organisering av undervisning», «nivåbasert gruppeinndeling», «lærerens og instruktørens rolle», «testing», «bakgrunn for valg» og «regler og sikkerhet».
I drøftingen fremlegges det som argumenteres å være de mest essensielle faktorene ved svømmeopplæringen som fører til at elevene oppnår svømmedyktighet. De seks faktorene er 1) å utvikle kortsiktige og langsiktige planer med utgangspunkt i et konkret mål, 2) bruk av instruksjonsmetoder ved innlæring av svømmeferdigheter, 3) hyppighet av undervisningstimer, 4) voksentetthet, 5) homogene gruppeinndelinger med utgangspunkt i ferdighetsnivå og 6) høy kompetanse og interesse hos underviser. Med utgangspunkt i disse seks faktorene har vi også anbefalt hvordan disse kan innføres i den tradisjonelle svømmeundervisningen som gjennomføres i skolen, av kroppsøvingslærere. Det vil variere hvor mye ressurser de ulike tiltakene vil kreve av skolen eller læreren, men det er fullt mulig å innføre flere av tiltakene | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | kroppsøving | en_US |
dc.subject | svømmeopplæring | en_US |
dc.subject | læreplan | en_US |
dc.subject | kompetansemål | en_US |
dc.subject | svømmedyktig | en_US |
dc.title | Kompetansemål om svømmedyktighet på 4. trinn- en undersøkelse om outsourcing av svømmeopplæring | en_US |
dc.title.alternative | Competence aims in swimming abilities in 4th grade- a study on outsourcing swimming education | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUKØ550 | en_US |