Show simple item record

dc.contributor.authorMattisgard, Ambjørn Karlberg
dc.date.accessioned2023-10-09T12:36:36Z
dc.date.available2023-10-09T12:36:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095292
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractPapirboken har vært et sentralt medium for underholdning i hundrevis av år, og anses fremdeles som det viktigste mediet for litterær lesing i Norge. Samtidig problematiserer forskningsfeltet og samfunnsdebatten forhold knyttet til unges lesing av skjønnlitteratur i en digital tidsalder. Kjernen i denne studien er nettopp unges forhold til lesing, og problemstillingen er derfor: Hvordan er et utvalg tiendeklassingers leseopplevelse ved lesing av skjønnlitteratur på henholdsvis skjerm og papir? Studien utforsker følgelig hvordan leseopplevelsen kan beskrives, operasjonaliseres og måles i praksis, påvirket av faktorene lesemedium og lesevaner. 35 tiendeklassinger deltok i prosjektet, som gikk ut på å lese en del av romanen Tvillingenes dagbok, for deretter å besvare en spørreundersøkelse. Åtte elever ble så intervjuet. Disse to metodene utgjør oppgavens empiri, og gir innblikk i hvordan elevene opplevde lesingen. Som verktøy for å undersøke leseopplevelsen, benyttes fire dimensjoner basert på Kuijpers et al. (2014) sin Story World Absorption Scale. Dimensjonene fanger ulike elementer av å være absorbert i en fiktiv tekst, og er som følger: bildedanning, emosjonell innlevelse, oppmerksomhet og transportering. Særlig interessant var det å observere variasjonen i opplevelsene, og hvilke faktorer som tilsynelatende påvirket lesingen. Resultatene viser at elevene fordelte seg jevnt utover skalaen. Majoriteten av elevene var i stand til å konstruere mentale bilder, omtrent en tredjedel viste tegn til emosjonell innlevelse og oppmerksomhet, mens antallet elever som ble transporterte inn i teksten var lavere og mer diffust. Årsakene til at absorpsjon uteble eller oppsto, viste seg i mange tilfeller å være knyttet til lesevanene og holdningene elevene har til lesing. Mye erfaring med skjønnlitteratur korrelerte positivt med god leseopplevelse, og økte forutsetningene for både å skape mening i teksten og å unngå distraksjoner. Forhold relatert til distraksjoner og avbrutt konsentrasjon utpekte seg nemlig som et sentralt funn, særlig knyttet til skjerm. Skjermen ble opplevd som et ugunstig format å lese skjønnlitteratur på, grunnet teksten som et digitalt format, og fordi eksterne fristelser trekker leseren vekk fra tekstenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnorskundervisningen_US
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectleseopplevelseren_US
dc.subjecttiendeklassingeren_US
dc.title«Det tar liksom veldig mye av meg å lese bok»: En studie av et utvalg tiendeklassingers leseopplevelse ved lesing av skjønnlitteratur på skjerm og papiren_US
dc.title.alternative" It seems to require a lot of me to read a book ": A study of a sample of tenth graders' reading experience when reading fiction on screen and on paperen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNO550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal