Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøvlie, Kasper
dc.date.accessioned2023-09-29T12:29:11Z
dc.date.available2023-09-29T12:29:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093143
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI 2020 ble den nye læreplanen iverksatt. En av de store endringene som kom med denne læreplanen er innføringen av algoritmisk tenkning og programmering som en del av kjerneelementene i matematikk. Ettersom dette er et nytt fenomen i denne delen av skolen, er det gjort lite forskning på lærernes tanker om dette. Denne studien tar derfor for seg hva et utvalg matematikklærere på mellomtrinnet sier om programmering i matematikkfaget. Det er utviklet to forskningsspørsmål for å hjelpe og besvare dette: 1)Hvilke matematiske kompetanser beskriver lærerne i elevenes arbeid med programmering? 2)Hvilke aspekter ved algoritmisk tenkning trekker lærerne frem i samtale om programmering? Grunnlaget for datamaterialet i mitt forskningsprosjekt er kvalitative intervju med fire matematikklærere på mellomtrinnet. Intervjuene består av spørsmål rundt programmering i matematikkundervisningen og matematisk kompetanse, og skal være til hjelp for å besvare studiens forskningsspørsmål. Oppgavens rammeverk er basert på et utvalg av Niss og Højgaard Jensens (2002) matematiske kompetanser og en modell hentet av den algoritmiske tenkeren fra Utdanningsdirektoratet (2019a) sine sider, som er basert på BareFoot Computing (2016) sin modell med nøkkelbegrep og arbeidsmåter hos den algoritmiske tenkeren. Gjennom analyse og diskusjon kommer det frem i studien at lærerne er bevisste på hvordan de arbeider med programmering i undervisningen. Man kan i stor grad se at alle lærerne beskriver de utvalgte kompetansene gjennom intervjuene, med få unntak. Når det kommer til begrepet algoritmisk tenkning, er det større variasjoner hos lærerne. Noen av lærerne framstår sikre når de nevner bortimot alle aspektene ved algoritmisk tenkning, mens andre virker mer usikre. Oppgaven konkluderer derfor med at lærerne i stor grad virker å ha kontroll på programmering i sin undervisning, men samtidig vil det være hensiktsmessig at lærerne setter seg inn i algoritmisk tenkning for å bedre kunne tilrettelegge en undervisning som tillater elevene å arbeide med detteen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectprogrammeringen_US
dc.titleMatematikklærere og programmering på mellomtrinneten_US
dc.title.alternativeMathematics teachers and programming in upper elementaryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal