Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPepaj, Robert
dc.date.accessioned2023-09-29T10:44:57Z
dc.date.available2023-09-29T10:44:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093051
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5.- 10. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en studie hvor programmeringsoppgaver i algebra i læreverkene Matemagisk 8-10 og Campus Inkrement analyseres. Formålet er å finne ut hva som karakteriserer det matematiske innholdet som finnes i programmeringsoppgavene i algebra i disse læreverkene. Programmering ble for alvor innført i matematikkfaget med LK20. Problemstillingen for studien er: Hva karakteriserer det matematiske innholdet i programmeringsoppgaver innenfor algebra i læreverk for ungdomstrinnene? For å bidra til å svare på problemstillingen ble tre forskningsspørsmål også besvart i studien. For å svare på problemstillingen ble det i studien benyttet en kvalitativ analyse i form av en dokumentanalyse som metode for å samle inn oppgaver til datamaterialet. Deretter ble en tematisk analyse benyttet for å analysere og kategorisere datamaterialet. Valg av koder og kategoriseringsprosessen for programmeringstyper i oppgavene var også basert på teori av Bråting og Kilhamn (2021b), og bidro til å svare på forskningsspørsmålet om hvilke sammenhenger som finnes mellom det matematiske innholdet og programmeringstypen i programmeringsoppgavene i algebra. Når datamaterialet var samlet inn og kategorisert, og programmeringsoppgavene i algebra var identifisert, tok jeg deretter utgangspunkt i Smith og Steins (1998) rammeverk for kognitive krav for å besvare forskningsspørsmålet: Hvilke kognitive krav stiller algebraiske programmeringsoppgaver i matematikk i to læreverk for ungdomstrinnene til elever? Rammeverket gir mulighet for å plassere matematikkoppgaver i fire forskjellige nivåer av kognitive krav og sier noe om hva slags matematikk oppgavene legger til rette for og hvordan oppgavene er designet for å løses. For å analysere og kategorisere det algebraiske innholdet i programmeringsoppgavene, ble Kierans (2004a) GTG-modell brukt. Rammeverket ble også brukt til å besvare forskningsspørsmålet: Hvilke algebraiske aktiviteter finnes blant programmeringsoppgavene i algebra i disse to læreverkene for ungdomstrinnene? Rammeverket tar for seg de tre algebraiske aktivitetene genererende, transformerende og global/meta-nivå, som Kieran argumenterer for at er aktivitetene som finnes i skolealgebraen. Funnene i studien gav meg innsikt i hva som karakteriserer det matematiske innholdet som finnes i programmeringsoppgaver i algebra i de to læreverkene som er undersøkt. Jeg fikk innsikt i hvordan programmeringsoppgavene er designet og hvilke kognitive krav og algebraiske aktiviteter som finnes blant oppgavene. Til slutt ble funnene mine diskutert og knyttet til tidligere forskning på programmeringsoppgaver, kognitive krav og algebraen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectprogrammeringsoppgaveren_US
dc.subjectalgebraen_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.titleHva karakteriserer det matematiske innholdet i programmeringsoppgaver i algebra? En kvalitativ analyse av programmeringsoppgaver i algebra i Matemagisk og Campus Inkrementen_US
dc.title.alternativeWhat characterizes the mathematical content in programming tasks for algebra? A qualitative analysis of programming tasks in algebra in Matemagisk and Campus Inkrementen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal