Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Maren Fjelldal
dc.contributor.authorSaugestad, Marte Solvoll
dc.date.accessioned2023-09-29T09:10:17Z
dc.date.available2023-09-29T09:10:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093013
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. -10. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractMasterstudiens overordnede tema er matematisk samtale ved bruk av rollekategorier i gruppearbeid. Vi tar utgangspunkt i Carlsen (2016) sin definisjon av matematisk samtale som læringssamtaler hvor målet er deltakelse og læring i matematikk. Læringspotensialet er størst ved aktiv deltakelse i en utforskende og argumenterende samtale (Jaramillo, 1996; Alrø & Skovsmose, 2006; Wegerif 2001; Mercer & Wegerif, 2002). For å legge til rette for at elevene kan lære gjennom utforskning er det essensielt med gode problemløsningsoppgaver (Van de Walle et al., 2016). Dermed omhandler studiens problemstilling hvorvidt bruk av rollekategorier kan føre til en utforskende samtale i gruppearbeid der elevene samarbeider om problemløsningsoppgaver. Oppgaven gir innsikt i hvordan bruk av rollekategoriene “nysgjerrigper”, “skeptiker”, “initiativtaker” og “demokratisk leder” påvirker problemløsningsprosessen, elevinteraksjonene og posisjoneringen til elever på åttende trinn i arbeidet med matematiske problemløsningsoppgaver. Analyse av dette gir oss funn på hvordan rollekategoriene påvirker den matematiske samtalen. For å svare på problemstillingen har vi gjennomført observasjon av to undervisningsøkter, en uten bruk av rollekategorier og en med. Mellom disse gjennomførte vi en intervensjonsøkt hvor elevene skulle bli kjent med, samt erfare å tre inn i de ulike rollekategoriene. I begge øktene samarbeidet elevene fire og fire med lignende problemløsningsoppgaver. Datamaterialet består av to gruppers transkriberte samtaler og intervju av fire elever. Hensikten med intervjuene var å få innblikk i hvordan elevene syntes det var å arbeide på denne måten, hvordan de opplevde at gruppen benyttet rollekategorienes egenskaper, samt få forslag til hvordan metodologien kan forbedres og videreutvikles. For å finne ut om samtalen ble mer utforskende i økten med bruk av rollekategorier har vi analysert elevinteraksjoner og undersøkt om de fører samtalen i en utforskende og argumenterende retning (Drageset et al., 2022). Analysen og diskusjonen tar også for seg rollekategorienes påvirkning på gruppenes problemløsningsprosess med utgangspunkt i Mason et al. (2010) sine tre problemløsningsfaser, samt påvirkningen av elevenes posisjonering (Barnes, 2004). Resultatene viser at bruk av rollekategoriene “nysgjerrigper”, “skeptiker”, “initiativtaker” og “demokratisk leder” bidro til en mer utforskende samtale i elevenes matematiske gruppearbeid. Elevene var mer delaktige og frekvensen av spørsmål som ba om argumentasjon og begrunnelse økte. Elev-forklaringene innebar i større grad resonnering og elevenes matematiske tankegang ble mer tilgjengelig. En felles forståelse ble opparbeidet på gruppene gjennom undersøkelse, argumentasjon og refleksjon, noe som er sentrale kjennetegn på læring gjennom utforskende samtale (Jaramillo, 1996; Wegerif, 2001; Mercer & Wegerif, 2002; Røsseland et al., 2022).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectproblemløsningsoppgaveren_US
dc.titleMatematisk samtale: Rollekategoriers innvirkning på elevenes interaksjoner i samarbeid med problemløsningsoppgaveren_US
dc.title.alternativeMathematical conversation: The impact of role categories on students´ interactions in collaboration with problem-solving tasksen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal