Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Pernille Buschmann
dc.date.accessioned2023-09-29T07:16:34Z
dc.date.available2023-09-29T07:16:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092915
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag 2023en_US
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven er hvordan barn opplever å være i fysisk aktiv læring. Fysisk aktiv læring har fått økende interesse innen forsking og ulike interesseorganisasjoner som et mulig tiltak for å øke fysisk aktivitet i skolen. I forskningen som bærer argumentene til hvorfor det skal være en del av barns skolehverdag ses en tendens til å prioritere viten av hva som virker og hva som ikke virker, eller hvilke kompetanser det enkelte barn har innenfor spesifikke områder. Det problematiske aspektet er at denne forskningen reduserer barnet, læreren og den pedagogiske praksisen. Det som kan mistes av syne at det er barn og unge som gjennomfører den fysiske aktiviteten og ikke den fysiske aktiviteten som virker på dem. I denne oppgaven vil barna som gjennomfører den fysisk aktive læringen settes i fokus med forskningsspørsmålet: Hvordan opplever fire barn å være i fysisk aktiv læring? Masteroppgaven er forankret i et fenomenologisk vitenskapsperspektiv hvor barnas virkelighet skapes gjennom kroppslige sanseinntrykk, og virkeligheten er slik den fremtrer for hvert enkelt barn. Jeg som forsker utvikler kunnskap i spennet mellom hvordan jeg fornemmer, fortolker, setter ord på og re-presenterer deres opplevelser. Det tas utgangspunkt i fenomenologisk teori med arbeidet til Maurice Merleau-Ponty (1908-1961) om den levde kroppen og Max Van Manen sitt arbeid med livsverden og hans fire eksistensialiteter levd kropp, levd relasjon, levd tid og levd rom. Det empiriske forskningsmateriale er utviklet gjennom en kvalitativ tilnærming hvor det er benyttet deltakende observasjon og ustrukturerte feltsamtaler. Feltarbeidet hadde en varighet på to skoleuker hvor lydopptak og feltdagbok ble benyttet for å utvikle forskningsmaterialet. Funnene fremstilles narrativt gjennom fire historier. Hver historie inneholder utdrag fra feltnotater og lydopptak. Historiene er analysert ved hjelp av de fire eksistensialitetene levd kropp, levd relasjon, levd tid og levd rom. Eksistensialitetene gav muligheten til å belyse flere sider av barns opplevelser og en bedre forståelse av barns mangfoldige opplevelser i fysisk aktiv læring. I drøftingen vil jeg diskutere jeg temaer som dukket opp underveis i forskningsprosessen og betrakte oppgavens kvaliteter. Ved å la fenomenologisk teori møte barns kroppslige uttrykk i fysisk aktiv læring kommer kroppslige, romlige og relasjonelle opplevelser frem.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectFysisk aktiv læringen_US
dc.subjectOpplevelseren_US
dc.subjectfenomenologien_US
dc.subjectLevd kroppen_US
dc.subjectlevd tiden_US
dc.subjectlevd romen_US
dc.subjectlevd relasjonen_US
dc.titleJeg skulle ønske jeg kunne fly - Et fenomenologisk bidrag til kunnskap om barns opplevelser i fysisk aktiv læringen_US
dc.title.alternativeI wish I could fly - A phenomenological contribution to knowledge about children's experiences in physically active learningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMIDR506en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal