Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrønås, Jorunn
dc.contributor.authorHellebø, Sunniva Sønstabø
dc.date.accessioned2023-09-25T11:54:50Z
dc.date.available2023-09-25T11:54:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091772
dc.description.abstractArealbruksendringer i de bebygde områdene i Norge fører til at naturområder forsvinner raskere enn tidligere. En konsekvens av det er tap av biologisk mangfold og reduserte muligheter for lokalbefolkningen til aktiv bruk av nærnaturen. For å bevare natur og sikre god folkehelse, er god arealplanlegging viktig. Det krever oversikt over, og kunnskap om de naturpregede fellesarealene som gjenstår i tettstedene. I vår oppgave har vi kartlagt tre naturområder i Hafslo sentrum, som er et lite tettsted i Luster kommune, Vestland. Gjennom registreringer har vi samlet informasjon om artsmangfold, naturvariasjon og mulig bruk av naturområdene -og truslene mot disse. Hafslo barne- og ungdomsskole har fått tre nye undervisningsopplegg som bygger på disse registreringene. For å bevare kvaliteter i områdene må de sikres i kommuneplanen. Det er spesielt viktig for skolen, hvor elevene trenger gode naturområder for lek og læring. Resultatene viser stor naturvariasjon i områdene, med et stort utvalg økosystem og arter, og mange rekreasjonsmuligheter. Undervisningopplegget Fuglelivet på Kvitrekanten er et opplegg tilpasset de yngste elevene ved skolen, og gir en enkel innføring i vanlige og sjeldne fuglearter. Ungdomsskoletrinnene utforsker Økosystemet på Ruslestien og naturvariasjonene som finnes langs den. Mellomtrinnet (5.-7. klasse) har fått opplegget Veksttilhøve i Blomsterskogen, som studerer plantearter og deres leveområder. Vi råder til å sikre områdene i kommuneplanen gjennom nye arealformål. De tre undervisningsoppleggene ved Kvitrekanten, Ruslestien og Blomsterskogen legger et grunnlag for å lære om naturen og dens kompleksitet. Økt kunnskap om nærområdene legger også til rette for bærekraftig arealforvaltning. Når beslutninger tas med innsikt i både naturverdier og bruksverdien for befolkningen, kan man i større grad ta hensyn til både miljøet og menneskers behov.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVerdien av nærnatur – bruk i undervisning og sikring i plan - En casestudie ved Hafslo barne- og ungdomsskoleen_US
dc.title.alternativeThe value of nearby nature – utilization in education and preservation through planning - A case study at Hafslo primary- and secondary schoolen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.localcodePL491en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal