dc.contributor.author | Lindblad, Nora Bjørstad | |
dc.contributor.author | Meier, Yvonne Holsen | |
dc.date.accessioned | 2023-09-21T11:35:49Z | |
dc.date.available | 2023-09-21T11:35:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3091060 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndal | en_US |
dc.description.abstract | I skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant
endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. Dette gjør at lærere i den norske skole må undervise i emner de trolig ikke har kunnskap om eller erfaring innen. I denne masteroppgaven var hensikten å se nærmere på grunnskolelærers holdninger og tanker om egne forutsetninger for å ta i bruk programmering i matematikkundervisning. Dette ble undersøkt med tanke på å kartlegge læreres grad av å være forberedt, og i stand til å undervise i programmering i skolen, og eventuelle behov for kompetanseheving. Problemstillingen i dette forskningsprosjektet er:
Hva slags holdninger og tanker om egne forutsetninger har lærere på 1.-7.trinn med tanke på å ta i bruk programmering i matematikkundervisningen?
For å innhente datamateriale i denne masteroppgaven, ble det benyttet kvantitativ
forskningsmetode i form av spørreundersøkelse. I spørreundersøkelsen deltok det 58
matematikklærere på 1.-7.trinn, innenfor Sogn og Fjordane (tidligere fylkeskommune). Resultatene fra datainnsamlingen ble delt inn for å belyse lærernes holdninger, grad av tanker om egne forutsetninger og opplevd ytre støtte fra skoleledelse og kollegaer. Dette ble i tillegg sett i sammenheng med lærernes kjønn, og kursdeltakelse innenfor programmering. Utdanningsnivå ble sett i sammenheng med lærernes holdninger. Deskriptiv statistikk viste at lærernes holdninger, grad av tanker om egne forutsetninger og grad av opplevd ytre støtte, er nokså gode. Det laveste resultatet kommer frem i målingen av respondentenes opplevelse av mottatt ytre støtte. Sammenhengen mellom de tre variablene viste en statistisk signifikans. I korrelasjonsanalysen for å se sammenhengen mellom de tre variablene, og
kjønn og kursdeltakelse, viste ikke en statistisk signifikans. Det samme kom frem i
korrelasjonsanalysen for sammenheng mellom respondentenes holdninger og deres utdanningsnivå, der det ikke viste noen statistisk signifikans. Resultatet fra dette forskningsprosjektet indikerer i hovedsak et behov for ytterligere kompetanseutvikling innenfor programmering i skolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.subject | programmering | en_US |
dc.subject | undervisning | en_US |
dc.subject | matematikkundervisning | en_US |
dc.subject | forutsetninger | en_US |
dc.subject | holdninger | en_US |
dc.subject | mestringsforventninger | en_US |
dc.title | Er lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmering | en_US |
dc.title.alternative | Are teachers prepared for the future? Teachers´ attitude and perceived preparedness for teaching programming | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBMA550 | en_US |