Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLindblad, Nora Bjørstad
dc.contributor.authorMeier, Yvonne Holsen
dc.date.accessioned2023-09-21T11:35:49Z
dc.date.available2023-09-21T11:35:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091060
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndalen_US
dc.description.abstractI skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. Dette gjør at lærere i den norske skole må undervise i emner de trolig ikke har kunnskap om eller erfaring innen. I denne masteroppgaven var hensikten å se nærmere på grunnskolelærers holdninger og tanker om egne forutsetninger for å ta i bruk programmering i matematikkundervisning. Dette ble undersøkt med tanke på å kartlegge læreres grad av å være forberedt, og i stand til å undervise i programmering i skolen, og eventuelle behov for kompetanseheving. Problemstillingen i dette forskningsprosjektet er: Hva slags holdninger og tanker om egne forutsetninger har lærere på 1.-7.trinn med tanke på å ta i bruk programmering i matematikkundervisningen? For å innhente datamateriale i denne masteroppgaven, ble det benyttet kvantitativ forskningsmetode i form av spørreundersøkelse. I spørreundersøkelsen deltok det 58 matematikklærere på 1.-7.trinn, innenfor Sogn og Fjordane (tidligere fylkeskommune). Resultatene fra datainnsamlingen ble delt inn for å belyse lærernes holdninger, grad av tanker om egne forutsetninger og opplevd ytre støtte fra skoleledelse og kollegaer. Dette ble i tillegg sett i sammenheng med lærernes kjønn, og kursdeltakelse innenfor programmering. Utdanningsnivå ble sett i sammenheng med lærernes holdninger. Deskriptiv statistikk viste at lærernes holdninger, grad av tanker om egne forutsetninger og grad av opplevd ytre støtte, er nokså gode. Det laveste resultatet kommer frem i målingen av respondentenes opplevelse av mottatt ytre støtte. Sammenhengen mellom de tre variablene viste en statistisk signifikans. I korrelasjonsanalysen for å se sammenhengen mellom de tre variablene, og kjønn og kursdeltakelse, viste ikke en statistisk signifikans. Det samme kom frem i korrelasjonsanalysen for sammenheng mellom respondentenes holdninger og deres utdanningsnivå, der det ikke viste noen statistisk signifikans. Resultatet fra dette forskningsprosjektet indikerer i hovedsak et behov for ytterligere kompetanseutvikling innenfor programmering i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectprogrammeringen_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjectforutsetningeren_US
dc.subjectholdningeren_US
dc.subjectmestringsforventningeren_US
dc.titleEr lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmeringen_US
dc.title.alternativeAre teachers prepared for the future? Teachers´ attitude and perceived preparedness for teaching programmingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal