Show simple item record

dc.contributor.authorLindblad, Nora Bjørstad
dc.contributor.authorMeier, Yvonne Holsen
dc.date.accessioned2023-09-21T11:35:49Z
dc.date.available2023-09-21T11:35:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091060
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndalen_US
dc.description.abstractI skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. Dette gjør at lærere i den norske skole må undervise i emner de trolig ikke har kunnskap om eller erfaring innen. I denne masteroppgaven var hensikten å se nærmere på grunnskolelærers holdninger og tanker om egne forutsetninger for å ta i bruk programmering i matematikkundervisning. Dette ble undersøkt med tanke på å kartlegge læreres grad av å være forberedt, og i stand til å undervise i programmering i skolen, og eventuelle behov for kompetanseheving. Problemstillingen i dette forskningsprosjektet er: Hva slags holdninger og tanker om egne forutsetninger har lærere på 1.-7.trinn med tanke på å ta i bruk programmering i matematikkundervisningen? For å innhente datamateriale i denne masteroppgaven, ble det benyttet kvantitativ forskningsmetode i form av spørreundersøkelse. I spørreundersøkelsen deltok det 58 matematikklærere på 1.-7.trinn, innenfor Sogn og Fjordane (tidligere fylkeskommune). Resultatene fra datainnsamlingen ble delt inn for å belyse lærernes holdninger, grad av tanker om egne forutsetninger og opplevd ytre støtte fra skoleledelse og kollegaer. Dette ble i tillegg sett i sammenheng med lærernes kjønn, og kursdeltakelse innenfor programmering. Utdanningsnivå ble sett i sammenheng med lærernes holdninger. Deskriptiv statistikk viste at lærernes holdninger, grad av tanker om egne forutsetninger og grad av opplevd ytre støtte, er nokså gode. Det laveste resultatet kommer frem i målingen av respondentenes opplevelse av mottatt ytre støtte. Sammenhengen mellom de tre variablene viste en statistisk signifikans. I korrelasjonsanalysen for å se sammenhengen mellom de tre variablene, og kjønn og kursdeltakelse, viste ikke en statistisk signifikans. Det samme kom frem i korrelasjonsanalysen for sammenheng mellom respondentenes holdninger og deres utdanningsnivå, der det ikke viste noen statistisk signifikans. Resultatet fra dette forskningsprosjektet indikerer i hovedsak et behov for ytterligere kompetanseutvikling innenfor programmering i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectprogrammeringen_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjectforutsetningeren_US
dc.subjectholdningeren_US
dc.subjectmestringsforventningeren_US
dc.titleEr lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmeringen_US
dc.title.alternativeAre teachers prepared for the future? Teachers´ attitude and perceived preparedness for teaching programmingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal