Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKolltveit, Amalie
dc.date.accessioned2023-09-19T13:25:42Z
dc.date.available2023-09-19T13:25:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090514
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI dagens samfunn, hvor klima, klimaendringer og deres virkninger blir omtalt i store, dramatiske overskrifter, er det avgjørende å utdanne elever med evnen til å kritisk evaluere informasjon og kilder. Skolen har et ansvar for å utdanne elever for fremtiden ved å gi dem nødvendig kunnskap og ferdigheter. Bærekraftig utvikling er et komplekst tema, og det har dermed blitt et tverrfaglig tema i læreplanen fra 2020. Læreres undervisning i bærekraftig utvikling kan ha en betydelig innvirkning på elevenes forståelse av emnet, da undervisningen danner grunnlaget for de oppfatningene og refleksjonene elevene tar med seg videre. Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan et utvalg naturfaglærere underviser i bærekraftig utvikling. For å undersøke dette, tar oppgaven utgangspunkt i to forskningsspørsmål: «Hvilke muligheter og utfordringer ser et utvalg naturfaglærere ved utdanning for bærekraftig utvikling?» og «Hva vektlegger et utvalg naturfaglærere i planlegging og gjennomføring av utdanning for bærekraftig utvikling?». For å undersøke forskningsspørsmålene har jeg gjennomført en kvalitativ intervjustudie. En kvalitativ tilnærming ble ansett som hensiktsmessig, ettersom det er lærernes handlinger samt refleksjoner som undersøkes. Det ble gjennomført fire semistrukturerte intervjuer av fire ulike naturfaglærere, som alle arbeidet på en ungdomsskole og hadde ulik erfaring fra naturfag og læreryrket på generell basis. Resultatene fra dataanalysen viser at naturfaglærerne i stor grad forsøker å knytte bærekraftig utvikling til elevenes liv, ved å ta bevisste valg tilknyttet tema og undervisningsopplegg, bruke media, samt samarbeide med eksterne fagpersoner og organisasjoner. Lærerne ser betydelige muligheter innen undervisning for bærekraftig utvikling i naturfag, men opplever at arbeidet deres blir hindret av ulike faktorer, som rammefaktorer og en begrenset samarbeidskultur på skolen. Til tross for vektleggingen av bærekraftig utvikling i fagfornyelsen, opplever noen av lærerne den nye læreplanen som et hinder i arbeidet med temaet. Én av lærerne opplever at tverrfagligheten i den nye læreplanen, kan gå på bekostning av naturfagets egenarten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectnaturfaglærereen_US
dc.subjectbærekraften_US
dc.titleNaturfaglærere sin undervisning i bærekraftig utvikling – en kvalitativ intervjustudieen_US
dc.title.alternativeScience teachers' lessons in sustainable development – a qualitative interview studyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal