Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGaustad, Mie Astrid Prestsveen
dc.date.accessioned2023-09-19T13:13:52Z
dc.date.available2023-09-19T13:13:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090508
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractSom lærer er det viktig å ha kunnskap om, og innsikt i hvordan og hvorfor man benytter seg av ulike læringsarenaer, som for eksempel et vitensenter. Gjennom å ha kunnskaper om utforming og tilrettelegging, kan elevene få faglig, kognitivt og sosialt utbytte av, besøk på vitensenter. I forskning og diverse styringsdokument blir sosial samhandling, utforskende arbeidsmåter og bruk av ulike læringsarenaer trukket frem, og det er ressurser som lærerne kan benytte seg av i yrkesutøvelsen. Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan et undervisningsopplegg, som er utviklet på bakgrunn av tidligere forskning og empiri, påvirker elevenes arbeid og atferd knyttet til utforskende arbeid på vitensenter og hvilke tanker de har om besøk på vitensenter. For å undersøke dette er det utformet tre forskningsspørsmål: «Hva kjennetegner elevenes adferd i arbeidet med installasjonene og opplegget?», «Hvilke konsekvenser er det ved å la elevene utforske installasjoner sammen med medelever?» og «Hvilke oppfatninger har elevene av besøket på vitensenteret?». For å kunne besvare forskningsspørsmålene er det tatt i bruk en kvalitativ casestudie, der jeg har samlet inn data selv. Det valgte datamateriale er fra videoopptak av tre ulike elevgrupper som gjennomfører et undervisningsopplegg, og lydopptak fra intervju av fem grupper etter gjennomføringen. En kvalitativ tilnærming var hensiktsmessig for å få innsikt i hva som kjennetegner arbeidet, hvordan de samhandlet og hvilke oppfatninger de hadde av besøket på vitensenteret. Resultatene fra analysen tyder på at elevene, under arbeidet med installasjonene, bruker et naturfaglig språk, håndterer utstillingen, reflekterer, undrer og samarbeider. Funnene viser at elevene får støtte fra hverandre, teksten på installasjonen og fra å skrive ned observasjonene og tankene de gjør seg underveis. Elevene viser gjennom arbeidet og i samtaler i etterkant at de opplever arbeidet som praktisk, utforskende, interessant og lærerikt. De ser også at å ta i bruk andre læringsarenaer gir andre muligheter enn hva klasseromsundervisning gir. Studiet understreker i likhet med tidligere forskning at utformingen av besøket har stor innvirkning på arbeidet. Resultatene fra oppgaven er med på å understreke at opplegg på vitensenter må forberedes og tilrettelegges for at elevene skal få en faglig, sosial og kognitiv utvikling og utbytte av undervisningen. En måte å realisere dette på er at man lærer som burde legge til rette for et utforskende arbeid med installasjonene, der elevene får muligheter til å arbeide sammen i grupper med konkrete mål og med begrenset valgfriheten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectvitenssenteren_US
dc.subjectlæringsarenaen_US
dc.titleEn kvalitativ casestudie av elever som arbeider med installasjoner på vitensenteren_US
dc.title.alternativeA qualitative case study of students who work with installations at a science centeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal