Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLier, Morten Svartstad
dc.date.accessioned2023-09-19T12:49:26Z
dc.date.available2023-09-19T12:49:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090488
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5.- 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractMed innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20), ble også nye lærebøker i naturfag utviklet. Kartlegginger og rapporter som omhandler bruk av læremidler i den norske skolen, tyder på at læreboka er et mye benyttet læremiddel i undervisningen, og at arbeid med oppgaver er også er mye brukt. Nytt av LK20 er også innføringen av kjerneelementer i hvert fag, som betegnes som det mest sentrale innholdet elevene skal arbeide med i hvert fag. I læreplanen for naturfag opptrer kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. På bakgrunn av dette vil denne masteroppgaven undersøke lærebokoppgavene, og naturvitenskapelige praksiser i oppgavene, hvor problemstillingen er: «Hvilke typer oppgaver legger naturfaglærebøker opp til, og i hvilken grad utfordres elevene til å ta i bruk naturvitenskapelige praksiser i åpne oppgavetyper?» For å undersøke problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ innholdsanalyse. Rammeverket for å kategorisere lærebokoppgaver, er det samme rammeverket som er benyttet i Bakken og Andersson-Bakken (2016, 2021) og Andersson-Bakken et al. (2020). Rammeverket for å kategorisere naturvitenskapelige praksiser i åpne oppgaver baserer seg på en utvelgelse av praksiser i nøkkelartikkelen «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – på vei mot et tolkningsfellesskap» av Haug et al. (2021). I alt ble 1357 lærebokoppgaver kodet i tre naturfaglærebøker for 8.trinn. 195 åpne oppgaver fra to av lærebøkene utgjorde grunnlaget for analysen av naturvitenskapelige praksiser i lærebokoppgaver. Funn fra analysen viser at naturfaglærebøkene i stor grad legger opp til oppgaver som er lukkede og reproduserende, og at færrest oppgaver er åpne og utforskende. Ulike perspektiver rundt fordelingen av oppgaver blir trukket frem i oppgavens diskusjonskapittel, og hvorvidt hva en ideell fordeling av oppgaver i lærebøker kan være. Analysen av naturvitenskapelige praksiser viser at alle praksiser kommer til uttrykk gjennom oppgavene. Praksisene argumentere og utføre informasjonssøk og kildekritikk opptrer oftest, mens praksisene formulere spørsmål som kan undersøkes og gjøre etiske vurderinger opptrer sjeldent i de åpne oppgavene. Funn i analysen viser at naturvitenskapelige praksiser i oppgaver oftest forekommer enkeltvis, og sjeldent flere enn to sammen. Praksiser som er sentrale for å utforske i liten grad forekommer i en kombinasjon med hverandre, og kan tyde på at de åpne oppgavene i liten grad legger opp til utforsking. Praksiser som oftest kombineres sammen forekommer blant praksiser som er sentrale for kritisk tenkningen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectnaturfagundervisningen_US
dc.subjectnaturfaglærerbøkeren_US
dc.subjectnaturvitenskapen_US
dc.titleHvilke typer oppgaver legger naturfaglærebøker opp til, og i hvilken grad utfordres elevene til å ta i bruk naturvitenskapelige praksiser i åpne oppgavetyper?: En kvalitativ innholdsanalyse av lærebøker i naturfagen_US
dc.title.alternativeWhat kind of tasks are presented in science textbooks, and to what extent are the students challenged to use scientific practices in open tasks?: A qualitative content analysis of science textbooksen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal