Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkønberg, Sunniva
dc.date.accessioned2023-09-19T11:07:37Z
dc.date.available2023-09-19T11:07:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090412
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. -10. trinn, naturfag: høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractEvnen til nyskapning, problemløsning og kreativitet kan ha stor nytteverdi for samfunnet. Som fremtidig lærer vil det derfor være viktig å ha kunnskap om hvordan man kan legge til rette for kreativitet i naturfag, og ikke bare i de estetiske fagene. I læreplanen vektlegges skaperglede og utforskertrang. Gjennom samhandling med andre kan elevene få muligheten til å utfolde sin kreativitet, skape og oppdage nye løsninger med hjelp av hverandres erfaringer og kunnskaper. Formålet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hvordan det legges til rette for kreativitet i gjennomføringen av et undervisningsopplegg om teknologi. For å undersøke dette nærmere, og avgrense oppgaven, er det tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: «Hvordan uttrykker elevene sin forståelse av teknologibegrepet i sammenheng med et undervisningsopplegg om teknologi?», «Hva kjennetegner elevenes diskusjoner når de arbeider med kreativitet og teknologi?» og «Hva kjennetegner lærernes spørsmål og responser når de forsøker å støtte elevene i generering og videreutvikling av ideer?». For å undersøke forskningsspørsmålene i oppgaven, ble det gjennomført en kvalitativ studie. Datamaterialet bestod av lydopptak av elevdiskusjoner fra egne gjennomføringer av et undervisningsopplegg om teknologi, inspirert av Undrelaboratoriet. Ved analysen av datamaterialet var det hensiktsmessig å ta utgangspunkt i både empiri og teori, og derfor ble en abduktiv tilnærming benyttet for å sortere og forstå dataene. Resultatene fra analysen viser at elevene brukte ulike hjelpemidler og kompetanser når de arbeidet kreativt. Teknologi var sentralt i undervisningsopplegget og bidro til at flere elever uttrykte sin forståelse av begrepet. Forståelsen bygget på erfaringer fra skolehverdagen og privatlivet, og påvirket ideene som ble foreslått og videreutviklet. Elevdiskusjonene fungerte også som støtte i den kreative prosessen, hvor elevene bygget på hverandres ideer, kunnskaper og erfaringer. En mangfoldig gruppe hadde en positiv effekt, spesielt hvis elevene hadde en felles motivasjon og begeistring for aktivitetene i undervisningsopplegget. Resultatene viste også at lærerne både stimulerte og begrenset elevenes kreativitet. For å fremme generering og videreutvikling av ideer, fokuserte lærerne på å anerkjenne og utvide elevinnspill, noen ganger ved bruk av elevenes erfaringer. Men det var også tilfeller hvor læreren avviste og påpekte hva som var realistisk. Resultatene av denne studien gir innsikt i hvordan en liten gruppe lærere legger til rette for å fremme kreativitet, samt gir innsikt i hva som kjennetegner diskusjonene til fire elevgrupper når de arbeider med et undervisningsopplegg om teknologien_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectkreativiteten_US
dc.subjectteknologien_US
dc.titleEn kvalitativ studie om tilrettelegging av kreativitet i gjennomføringen av et undervisningsopplegg om teknologien_US
dc.title.alternativeA qualitative study on the facilitation of creativity in the implementation of a teaching program about technologyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal