Show simple item record

dc.contributor.authorMoksheim, Camilla
dc.date.accessioned2023-09-19T07:32:02Z
dc.date.available2023-09-19T07:32:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090268
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn, begynneroppøæring i norsk og matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg: «Hvilke oppfatninger av leseopplæringen er med på å styre fire ulike læreres tilpasninger av de første leseleksene?». Studien retter søkelyset mot hvilke begrunnelser lærerne har rundt sin egen leseleksepraksis på 1.trinn. Tilpasset opplæring er en sentral del av skolens opplæringsløp, noe som jeg ønsker å tydeliggjøre ved å undersøke lærernes valg av leselekser. Den første leseopplæringen vil ha en fremtredende plass i denne oppgaven. Teoretisk støtter jeg meg på Vygotsky (1978) og allerede eksisterende leselekseforskning fra blant annet Hoem og Wagner (2022). Prosjektet er en kvalitativ studie som både inneholder intervju der lærerne sine begrunnelser i valg av leselekser, samt tekstanalyse av lærernes medbrakte leselekser. I sistnevnte ønsket jeg å se på hva som kom frem i leseleksene basert på fire utvalgte analysetemaer: layout, språk, innhold og differensiering. Resultatene fra denne studien har blitt analysert gjennom en teoridrevet innholdsanalyse og drøftet opp mot relevant teori og forskning på feltet. Studien løfter frem at foreldre har en aktiv oppgave med å velge lesenivå til barnet og veilede barnet i arbeid med leseleksen. De ulike læringsverktøyene som lærerne har i sin undervisningspraksis, har stor betydning for hvordan de velger å følge opp leseleksen. Digital innlesning og foreldrekommentar har blant annet blitt brukt for å følge opp leseleksen. Tekstanalyse av lærernes leselekser viser en tydelig nivådeling av tekstmengde, samt illustrasjoner som kan hjelpe barna med innholdsforståelse i leseleksene. Studien viser også at fortelling er en mye brukt sjanger i førstetrinnselevenes leselekser og at læreboka fortsatt er styrende i læreres leseleksepraksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbegynneropplæringen_US
dc.subjectleselekseren_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.titleTilpasning av de første leseleksene: En kvalitativ studie av læreres tanker og erfaringer med å tilrettelegge de første leseleksene i skolenen_US
dc.title.alternativeAdaptation of the first reading homework: A qualitative study of teachers' thoughts and experiences in adapting the first reading homework in schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBBNM550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal