Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Renate
dc.date.accessioned2023-09-19T07:12:01Z
dc.date.available2023-09-19T07:12:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090251
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning, begynneropplæring i norsk og matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractIntervjuer med seks lærere som har erfaring med elever med stort læringspotensial på første trinn opplever at elevene er over jevnaldrende på det faglige. Et av områdene lærerne spesielt trekker frem er deres evner innenfor lesing, og at elevene med stort læringspotensial leser med flyt allerede i begynnelsen av første trinn. Empirien som er blitt samlet inn er analysert gjennom tematisk analyse for å se likheter og ulikheter i lærernes erfaring og arbeidsmetoder. Olsen og Skogen (2019) skriver at elevene med stort læringspotensial ofte blir møtt med holdninger som at de klarer seg selv, og at det går bra med dem uansett (s. 19). Ifølge Idsøe (2020) og intervjuene med lærerne i denne studien kan slike holdninger føre til at elevene ikke utvikler seg normalt, og dette kan videre resultere i underprestering, sosiale og emosjonelle vansker og atferdsproblematikk (s. 28). Heldigvis har det de siste årene blitt større fokus på disse elevene (Olsen & Skogen, 2019, s.19). Formålet med denne studien er å undersøke dette temaet med følgende problemstilling: hvordan tilpasser seks grunnskolelærere leseopplæringen til elever med leseflyt når de starter på første trinn? For å belyse alle sider ved problemstillingen har jeg kommet fram til følgende forskningsspørsmål: - Hva uttrykker et utvalg lærere er særtrekk ved elever med stort læringspotensial? - Hva kjennetegner leseferdighetene til elever med stort læringspotensial i norskfaget? - Hvilke arbeidsmetoder bruker et utvalg lærere i begynneropplæringen for å tilrettelegge leseopplæringen for elever med stort læringspotensial og leseflyt på første trinn? - Hva opplever et utvalg lærere som utfordrende i arbeidet med å tilrettelegge for elever med stort læringspotensial i begynneropplæringen i norskfaget? Studiens forskningsdesign er en kvalitativ forskningsstudie, med bruk av intervju. Studien viser at lærere har ulik definisjon av elever med stort læringspotensial, og at lærerne bruker ulike differensieringsstrategier for å tilpasse opplæringen til elevene som trenger mer utfordringer i hverdagen. Det kommer også frem at lærerne er klar over at alle elever har krav på opplæringen tilpasset deres forutsetninger, evner og kunnskaper, og at lærerne prøver å gi utfordrende oppgaver til elevene med stort læringspotensialslik at de kan fortsette å utvikle sitt potensial. Det kommer også tydelig frem at lærerne føler på mangel på tid og ressurser i hverdagen for å klare å gi så mye tilpasset opplæring som ønskeligen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnorskfageten_US
dc.subjectbegynneropplæringen_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectleseflyten_US
dc.subjectleseopplæringen_US
dc.title“De sterke elevene blir usynlige for de voksne”: En kvalitativ studie av et utvalg læreres tilrettelegging i norsk for elever med stort læringspotensial på første trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBBNM550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal