Show simple item record

dc.contributor.authorOlsen, Kasper Dahle
dc.contributor.authorHopland, Linda
dc.date.accessioned2023-09-18T11:58:53Z
dc.date.available2023-09-18T11:58:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090084
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, naturfag, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI den siste tiden har det i samfunnet blitt et økt fokus rettet mot seksualitet og seksualitetsundervisningen. I Norge har det blant annet blitt rettet kritikk mot undervisningen om seksualitet. Denne kritikken peker mot at undervisningen er varierende, både når det gjelder innholdet, men også mengden seksualitetsundervisning som elevene får. Forskningen viser at seksualitetsundervisningen tradisjonelt sett har hatt fokus på aspekter innen helse. Med dette som utgangpunkt, undersøker denne masteroppgaven tre naturfagslærere sine erfaringer og perspektiver rundt seksualitetsundervisningen. Masteroppgaven har som hensikt å besvare problemstillingen om hvordan seksualitetsundervisning er formidlet i barneskolen. Ut ifra denne problemstillingen ble det formulert to forskningsspørsmål; - Hvilke tilnærminger innenfor seksualitetsundervisning legger naturfagslærere vekt på i undervisningen? - Hvordan praktiserer (disse) naturfagslærerne seksualitetsundervisningen i barneskolen? Metoden som ble benyttet er en liten kvalitativ intervjustudie. Studien undersøker tre naturfagslærere sine perspektiver tilknyttet seksualitet i undervisningen, og hvordan seksualitetsundervisningen er organisert i barneskolen. Støle-Nilsen (2022) presenterer fire tilnærminger for helhetlig seksualitetsundervisning. Oppsummert viser funnene at de tre naturfagslærerne uttrykker seg innenfor alle disse fire tilnærmingene. Resultatene i studien indikerer at helsefokuset ikke er den dominerende tilnærmingen i seksualitetsundervisningen hos informantene. Det kommer også til uttrykk i funnene at disse lærerne opplever seksuelle overgrep og misbruk som den vanskeligste tematikken å undervise om. Funnene i studien tyder på at helsesykepleier og digitale hjelpemidler er ressurser som informantene benytter i stor grad. Det fremkommer også i datamaterialet at seksualitetsundervisningen ofte er organisert til mindre elevgrupper. Overordnet indikerer resultatene at lærerne varierer undervisningsmetoder og innhold i seksualitetsundervisningenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectseksualitetsundervisningen_US
dc.subjectbarneskolenen_US
dc.titleHelhetlig seksualitetsundervisning i barneskolen: En kvalitativ studie av læreres erfaringer og perspektiveren_US
dc.title.alternativeComprehensive sexuality education in primary school: A qualitative study of teachers' experiences and perspectivesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal