Show simple item record

dc.contributor.authorHansson, Eystein Kristian Emil Husebye
dc.date.accessioned2023-09-18T11:51:40Z
dc.date.available2023-09-18T11:51:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090075
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 1. - 7. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne studiens forskningsområde er knyttet til undervisning om bærekraftig utvikling, noe som er svært sentralt i dagens skole og samfunnet generelt. Studien forsøker å svare på følgende tre forskningsspørsmål: «Hvilke kunnskaper har grunnskoleelever relatert til begrepet «bærekraftig utvikling»?», Hvilke kunnskaper har grunnskoleelever relatert til begrepet «klimakrisen»?» og «Hvordan kan lærere formidle klimakrisen til grunnskoleelever for å oppnå en positiv endring i deres observerbare handlingskompetanse?». For å svare på disse spørsmålene, har jeg samlet inn anonyme elevtekster som inneholder elevenes egne refleksjoner rundt disse temaene. Deretter har denne dataen blitt analysert ved hjelp av konvensjonell innholdsanalyse. Datamaterialet er kvalitativt, men en del av dataen er presentert på kvantitativ form, dette er gjort for å få bedre oversikt. Analysen bærer sterkt preg av FNs 17 bærekraftsmål og Aschim, Gabrielsen, Tesikova og Bøe (2020) sin oppdeling av handlingskompetanse inn i «kunnskap», «praktiske ferdigheter», «holdninger» og «fagovergripende nøkkelkompetanser». Elevbesvarelsene viser mye relevant kunnskap knyttet til både «klimakrisen» og «bærekraftig utvikling», men det er derimot innenfor et smalt område. Det viser seg også at elevene i stor grad blander inn mindre relevante aspekter fra naturkrisen inn i klimakrisen. Det har vært problematisk å måle elevers observerbare handlingskompetanse innenfor et kort tidsrom. Det er likevel positive tendenser å se ved bruk av Aschim, Gabrielsen, Tesikova og Bøe (2020) sin oppdeling av begrepet handlingskompetanse i planleggingen av undervisning. Studien har ikke spesifikt undersøkt elevers tanker om ansvar for dagens problemer, men var noe som kom tydelig frem i dataen. Dataen gir uttrykk for at elevene er beviste på at dagens generasjon må ta ansvar for fremtidenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectklimakriseen_US
dc.subjectbærekraften_US
dc.titleGrunnskoleelevers kunnskaper om bærekraftig utvikling og klimakrise, og hvordan man kan bygge opp under handlingskompetanseen_US
dc.title.alternativeElementary school students’ knowledge about sustainable development and the climate crisis, and how to build up action competenceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal