Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFloa, Christina Hedvig Lund
dc.contributor.authorSteen-Olsen, Sigbjørn
dc.date.accessioned2023-09-18T11:13:22Z
dc.date.available2023-09-18T11:13:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090046
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractUtforsking er blitt et ideal i naturfagundervisning. Det fremgår både av læreplaner og i lærerutdanningen. Likevel er det dokumentert lav anvendelse av utforskende arbeidsmåter i norske klasserom. Samtidig ser vi at læreres opplevelse av egen undervisning ikke alltid samsvarer med hva som faktisk skjer. I denne studien analyserer vi en time der elevene får en oppgave som er ment å stimulere til utforsking. Vi finner at elevene disponerer friheten sin på en konstruktiv måte, men at kvaliteten på elevenes samtaler har et forbedringspotensial. Samtidig tyder flere elementer i elevenes samtaler på at elevene engasjerer seg i noe som er på vei til å ligne vitenskapelig metode. Studien finner også kvaliteter i elevenes snakk som gir indikasjoner på at elevene utvikler kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige for videre vekst og utvikling. Vi fikk innblikk i hvordan elevsnakk kan se ut i en klasse der lærerens hensikt med undervisningen er å stimulere til utforsking. Vi kommer også med et forslag til videreutvikling av eksisterende rammeverk for utforskende samtaler. Dette rammeverket er ment å gjøre det lettere for lærere å identifisere samtaler med utforskende kvaliteter i sin egen undervisning. Vårt ønske er at studien kan fungere som et verktøy som kan bidra til å redusere diskrepansen mellom hva lærere opplever at skjer og det som faktisk skjer når elevene utforsker.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectnaturfagundervisningen_US
dc.titleElevers snakk under utforskende aktiviteter i naturfagundervisningen_US
dc.title.alternativePupils talk during inquiry-based activities in science educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal