Show simple item record

dc.contributor.authorFoss, Vigdis
dc.date.accessioned2023-09-13T09:12:53Z
dc.date.available2023-09-13T09:12:53Z
dc.date.created2023-07-06T14:04:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2023, 9 115-130.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089091
dc.description.abstractI tråd med de siste tiårenes utdanningspolitiske trender om målstyring av utdanningssystemet og nye visjoner om hva utdanning skal bidra til, endres også premissene for hva det vil si å være lærerutdanner. En styringstekst kan leses som en invitasjon til ulike roller på et bestemt område, for å mobilisere til visse former for praksis og profesjonelle identiteter. Denne studien er en analyse av hvordan lærerutdanneren på ulike måter inviteres inn i barnehagelærerutdanningen (BLU) i utvalgte styringstekster for utdanningen i tidsrommet 1971–2018. Styringstekstene analyseres med støtte i teoretiske ressurser som utforsker retoriske publikumskonstruksjoner. Funn i denne studien antyder en utvikling av institusjonell og organisatorisk autoritet som erstatter lærerutdanneren som synlig bindeledd mellom utdanning, læringsprosess og student.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Vigdis Fossen_US
dc.source.pagenumber115-130en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v9.4072
dc.identifier.cristin2161247
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal