Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøvdal, Miriam
dc.contributor.authorTuvmarken, Martine Løvlie
dc.date.accessioned2023-09-05T12:33:03Z
dc.date.available2023-09-05T12:33:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087511
dc.descriptionMaster of Science in Business – Markedsføring og innovasjon Institutt for økonomi og administrasjonen_US
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi fordypet oss i turisme i verdensarvfjorden Nærøyfjorden. Vi har sett på hvordan ulike faktorer påvirker turistevalueringen, i form av tilfredshet og holdninger til destinasjonen. Ved hjelp av spørreundersøkelser, har vi fått et bilde av hvordan turistene i Flåm/ Nærøyfjorden evaluerer destinasjonen. Dette temaet er høyst aktuelt for turismesektoren, da forbrukeratferden forandres kontinuerlig. Vi forventet en større påvirkning av klimarisiko enn vi fant, da dette temaet er svært aktuelt i dagens samfunn. I teoridelen fokuseres det på forbrukeratferd i turismesektoren. Her defineres de avhengige variablene (tilfredshet og holdninger), og de uavhengige variablene risiko (trygghet og klimarisiko), emosjoner (pleasure og arousal), og verdier (personlig, sosial og opplevelses-verdi). Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av kvantitativ metode der spørreskjemaer er utdelt til tilfeldige turister i Flåm/Nærøyfjordem i perioden 4. til 6. juli 2022. Resultatene fra disse undersøkelsene danner grunnlaget for analysene som er gjennomført. Regresjonsanalyser ble brukt for å finne sammenhenger i datamaterialet, og knytte disse funnene til teori. Funnene våre viser at særlig emosjonelle aspekter er viktig for turister som besøker Flåm og Nærøyfjorden. Ved økt forståelse av turistenes forbrukeratferd og evalueringer basert på blant annet kulturelle forskjeller, kan tilbyderne i turismesektoren tilpasse opplevelsene på destinasjonene etter de faktorene som påvirker tilfredshet og holdninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleRisiko, emosjoner og verdier – en kvantitativ studie av turistevalueringer fra Nærøyfjordenen_US
dc.title.alternativeRisks, emotions, and values – a quantitative study of tourist evaluations from the Nærøyfjorden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMSB210en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal