Risiko, emosjoner og verdier – en kvantitativ studie av turistevalueringer fra Nærøyfjorden
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3087511Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi fordypet oss i turisme i verdensarvfjorden Nærøyfjorden. Vi har sett på hvordan ulike faktorer påvirker turistevalueringen, i form av tilfredshet og holdninger til destinasjonen. Ved hjelp av spørreundersøkelser, har vi fått et bilde av hvordan turistene i Flåm/ Nærøyfjorden evaluerer destinasjonen.
Dette temaet er høyst aktuelt for turismesektoren, da forbrukeratferden forandres kontinuerlig. Vi forventet en større påvirkning av klimarisiko enn vi fant, da dette temaet er svært aktuelt i dagens samfunn.
I teoridelen fokuseres det på forbrukeratferd i turismesektoren. Her defineres de avhengige variablene (tilfredshet og holdninger), og de uavhengige variablene risiko (trygghet og klimarisiko), emosjoner (pleasure og arousal), og verdier (personlig, sosial og opplevelses-verdi).
Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av kvantitativ metode der spørreskjemaer er utdelt til tilfeldige turister i Flåm/Nærøyfjordem i perioden 4. til 6. juli 2022. Resultatene fra disse undersøkelsene danner grunnlaget for analysene som er gjennomført. Regresjonsanalyser ble brukt for å finne sammenhenger i datamaterialet, og knytte disse funnene til teori.
Funnene våre viser at særlig emosjonelle aspekter er viktig for turister som besøker Flåm og Nærøyfjorden. Ved økt forståelse av turistenes forbrukeratferd og evalueringer basert på blant annet kulturelle forskjeller, kan tilbyderne i turismesektoren tilpasse opplevelsene på destinasjonene etter de faktorene som påvirker tilfredshet og holdninger.
Beskrivelse
Master of Science in Business – Markedsføring og innovasjon Institutt for økonomi og administrasjon