Kvalitetssikring av hjemmesykepleien
Abstract
Fremtidens helsevesen vil møte utfordringer med for lite personell og økende pasientgrupper.
Hjemmesykepleien er et bærende element for å ivareta innbyggere på et lavt innsatsnivå og
over tid. For å møte utfordringene er det nødvendig å vurdere hvordan personell kan ivaretas og hvordan kvaliteten i hjemmesykepleien kan sikres. Tjenestekvaliteten på hjemmesykepleien er en indikator for om politiske og administrative vedtak iverksettes, og
forbedringsområdene i helsevesenet ligger hovedsakelig på organisatorisk nivå. I denne studien forsker jeg på hvordan hjemmesykepleien kvalitetssikres, og dermed hvordan praktisk
politikk gjennomføres.
I studien er det brukt sosiale læringsteorier for å forstå hvordan ansatte i hjemmesykepleien
lærer, og hvordan de iverksetter politikk i praksis. Innsamling av data er gjort ved kvalitative intervjuer som undersøker sykepleiernes egne opplevelser med kvalitetsarbeid og
kvalitetssikring i avdelingen. Utvalget er fem sykepleiere som arbeider i hjemmesykepleien,
og er fordelt mellom fire ulike avdelinger i to kommuner. Det er brukt tematisk analyse for å
analysere datamaterialet, og funnene er konkretisert i en deskriptiv rapport.
Det er fire hovedtrekk som fremheves som resultat av funnene. Hjemmesykepleien
kvalitetssikres gjennom et stort systematisk arbeid og verktøy, men innehar også en variabel komponent som ansvarsfølelse og løsninger som er knyttet til utøvelsen av tjenesten.
Diskursen rundt avvikssystem preges av utbedring av feil, fremfor å fungere som et forbedringsverktøy. Dette ser ut til å hemme utviklingen i avdelingene. Ansatte i
hjemmesykepleien kompenserer for det kvalitetssikringen ikke klarer å ivareta, og absorberer
ansvar for at pasienter skal få tjenester med god kvalitet. Samtidig nevnes lite eller ingen
ansvar knyttet til vurdering av samtykkekompetanse av hjemmeboende. Det siste hovedtrekket som kommer frem er en tendens til å støtte seg på likemenn, og i stor grad
brukte ansatte hverandre for å sikre at kunnskap om prosedyrer og trygghet i arbeid var
ivaretatt.
Description
Masterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og
velferdsledelse og utdanningsledelse,
Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap,
Institutt for samfunnsvitenskap