Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRasmussen, Sebastian Myrland
dc.date.accessioned2023-08-11T12:56:10Z
dc.date.available2023-08-11T12:56:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083632
dc.descriptionMaster i norsk Stord/HVL/Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie med gutter og lesing som tema. Gutter og lesing har i senere tid fått mye oppmerksomhet, men med et negativt fortegn. Det finnes en rekke oppfatninger om at gutter ikke leser, at de ikke er interessert i lesing og at de ikke leser på fritiden (Hoel, 2008, s. 4). I denne studien har jeg hatt som mål å undersøke hvilke refleksjoner gutter har rundt egen leselyst og hva som skal til for at guttene skal få økt leselyst. Jeg har også undersøkt om norsklæreren opplever en kjønnsforskjell innenfor leselyst. Oppgavens problemstilling ble formulert slik: Hvilke refleksjoner har tenåringsgutter rundt egen leselyst, og hvilke refleksjoner har norsklæreren rundt gutters leselyst? Gjennom tre intervjuer med tenåringsgutter på 9. trinn og et intervju med en norsklærer på ungdomstrinnet har jeg konkludert med at mine tenåringsgutter har flere positive holdninger til lesing. Tenåringsguttene ser både viktigheten og nytteverdien av lesing. Paradokset er bare at de ikke leser tilstrekkelig nok. Norsklæreren opplever ikke en kjønnsforskjell i lesing når det kommer til leselyst, men hun opplever forskjeller mellom individer. Dette stemmer med tallene fra PISA. Vi har et leseproblem hvor for mange ikke leser tilstrekkelig. Dette gjelder både gutter og jenter, men det er flere gutter i denne kategorien. Spørsmålet blir da hva skal til for at gutter skal få økt leselyst? Mine tenåringsgutter trekker frem elevmedvirkning, tverrfaglighet, lesende forbilder og fornøyelseslesing som viktige faktorer og de mener at disse faktorene vil øke leselysten og lesemotivasjonen deres. Jeg presenterer teori fra blant annet John Guthrie og denne teorien underbygger tenåringsguttenes opplevelser. Jeg har presentert forskning som viser at vi ikke har en kjønnsforskjell når det kommer til leselyst. Tenåringsguttene mine opplyser at de leser en del på skjerm gjennom sosiale plattformer. Paradokset her er at tenåringsguttene ikke opplever dette som lesing. I denne studien presenterer tenåringsguttene mine selv hva de mener skal til for at de skal få økt leselyst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVi vil velge selv! Om leselyst og lesemotivasjon blant tenåringsgutter på ungdomsskolenen_US
dc.title.alternativeWe will make our own choices! Desire for reading and reading motivation among teenage boys in secondary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal