Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNitter, Cathrine Bergh
dc.contributor.authorSollesnes, Ragnhild
dc.contributor.authorLitland, Astrid Synnøve
dc.contributor.authorMusland, Marte Gausvik
dc.contributor.authorLeversen, Ingrid
dc.date.accessioned2023-06-30T04:56:27Z
dc.date.available2023-06-30T04:56:27Z
dc.date.created2023-06-29T14:36:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-8461-014-6
dc.identifier.issn2535-8103
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074612
dc.description.abstractFormålet med denne undersøkelsen var å kartlegge generelt samarbeid på individ- og systemnivå mellom helsestasjon og barnehage og mellom skolehelsetjeneste og skole. I tillegg undersøkes samarbeidet om kosthold og måltidsvaner og fysisk aktivitet. Helsesykepleiere som arbeidet i helsestasjons- eller skolehelsetjenesten, og som var medlem i Landsgruppen av helsesykepleiere, fikk tilsendt lenke til et elektronisk spørreskjema. Spørreskjemaet var utarbeidet av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet og Fagseksjon for master i jordmorfag og helsesykepleie ved Høgskulen på Vestlandet. Både helsesykepleiere i helsestasjon og i skolehelsetjenesten rapporterte om mer samarbeid på individnivå enn på systemnivå. Helsesykepleierne opplevde at det var for lite tid og ressurser til å arbeide på systemnivå, og ulikt lovverk og sentrale føringer for de ulike aktørene, ble trukket frem som barrierer for samarbeid. I skolen var systemrettet samarbeid om psykisk og seksuell helse, og psykososialt miljø mer etablert enn samarbeid om mat og måltid og fysisk aktivitet. I barnehagen var systemrettet samarbeid i mindre grad etablert. Samarbeid om kosthold ble oppgitt som et av de vanligste temaene i samarbeidet med barnehagene. Gjennom å nytte den samlete kompetansen kan videreutvikling av systemrettet samarbeid mellom helsestasjon og barnehage og skolehelsetjenesten og skolen bidra til et enda bedre tilbud til barn og unge. Selv om begrenset tid og ressurser og ulikt lovverk oppleves som barrierer for samarbeid, kan det synes å være et uutnyttet mulighetsrom i hva det systemrettede samarbeidet kan innebære.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.relation.ispartofHVL-Rapport
dc.relation.ispartofseriesHVL-Rapport;5/2023
dc.titleEn nasjonal kartlegging blant helsesykepleiere om samarbeid med skole og barnehage
dc.title.alternativeEn nasjonal kartlegging blant helsesykepleiere om samarbeid med skole og barnehage
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber54
dc.source.issue5
dc.identifier.cristin2159515
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel