Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHopland, Simon Ekornes
dc.date.accessioned2023-06-27T08:39:49Z
dc.date.available2023-06-27T08:39:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073378
dc.descriptionMasteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å undersøke hva videregående elever mener bidrar til motivasjon for deres deltagelse i kroppsøving. Deltagelse blir her forstått som et todimensjonalt begrep, og ses på både som det å møte til timen, og aktiv deltagelse i selve undervisningen. Oppgaven undersøker så hva som kan bidra til å hemme og fremme deltagelse, sett i lys av et økologisk perspektiv med vekt på samspillet mellom individ og miljø. Metoden anvendt i studien er kvalitativ forskningsmetode i form av semistrukturerte individuelle intervju blant elever på studiespesialiserende studieretning i videregående skole. Utvalget bestod av totalt seks elever på vg3, to gutter og fire jenter. Alle gikk på samme skole. Inkluderingskriterier var at elevene ikke skulle ha kroppsøving som sitt favorittfag, og at de skulle ha forutsetninger for å delta i ordinær undervisning i kroppsøving. Som grunnleggende vitenskapteoretiske perspektiver, hviler studien på en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming, der det ble lagt stor vekt på å fange opp og presentere elevenes meninger og opplevelser så klart som mulig. Videre ble refleksiv tematisk analyse anvendt som metode for analyse av datamaterialet (Braun & Clarke, 2022). Den endelige kodingsmatrisen bestod av totalt fem hovedkategorier: (1) Motivasjon, (2) Lærerens betydning, (3) Selvbestemmelse (4) Vurdering (5) Kroppsøving som sosial arena. Disse hadde totalt 15 underkategorier. Hovedfunn fra studien viser at sosiale forhold er spesielt viktig for elevene i kroppsøving, og har betydning både for å hemme og fremme deres motivasjon for å møte opp og for å delta aktivt i timene. Faktorer som fremmer deltagelse er opplevelsen av tilhørighet, positive holdninger hos venner, ha det gøy sammen og gjøre noe annet enn bare å sitte bak pulten i klasserommet. Faktorer som hemmer deltagelse kan være venners negative holdninger, samt negativt gruppepress om å ikke engasjere seg for mye eller være for god. Lærer spiller en viktig rolle både i å legge til rette for samarbeid og aktivitet, og ved å vise omsorg og bry seg om elevene. Ytterligere ser det ut til at elevene opplever sprik mellom ideal og praksis når det kommer til innsats som vurderingsgrunnlag, og de opplever ofte uklarheter rundt hva og hvordan de vurderes i faget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.titleMotivasjon for deltagelse i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeMotivation for participation in Physical Educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMFAKS514en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal