Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMathisen, Ingrid Nestås
dc.contributor.authorUlland, Gro
dc.date.accessioned2023-06-19T06:02:14Z
dc.date.available2023-06-19T06:02:14Z
dc.date.created2023-05-23T14:05:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBarnelitterært forskningstidsskrift. 2023, 14 (1), .en_US
dc.identifier.issn2000-7493
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071939
dc.description.abstractFå barnebøker kombinerer fattigdom og pågangsmot i det urbane Norge på den samme måten som Ingeborg Arvola gjør det i bøkene om Buffy By. I Buffy By er inspirert (2020) møter vi den 11 år gamle Buffy og familien som strever med å komme seg på ferie. Artikkelens materiale baserer seg på litterære samtaler med 7.-trinnselever om denne boken. Målet med samtalene er å undersøke hvordan elevene reflekterer over fattigdomstematikk i et utdrag fra boken. I denne artikkelen undersøker vi også hvordan litteratursamtalen som metode kan støtte elevenes kritiske refleksjon. Teoretisk støtter vi oss på Laila Aases beskrivelse av litteratursamtalen (Aase, 2005), i tillegg til Martha Nussbaum (2016) og Judith Langer (2011) som begge understreker hvordan leserens interaksjon med teksten gir rom for nye perspektiver. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse finner vi at elevene reflekterer over det å være fattig, hvordan omgivelsene ser på det å være fattig, over eget liv, over Buffy som karakter og romanens struktur. Vi ser at dialogen om romanutdraget ikke bare hjelper elevene i deres eget tolkingsarbeid for å forstå teksten bedre; samtalen støtter også elevenes arbeid med å koble aktuelle tematikker til eget liv. Den kritiske refleksjonen som litteratursamtalen genererer, har potensial til å utvide elevenes syn på hvordan mennesker kan tenke eller leve livet sitt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePå gull- eller sølvfat? Fattigdomstematikk og kritisk lesing på 7. trinnen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright © 2023 Artikkelforfatter(e)en_US
dc.source.pagenumber11en_US
dc.source.volume14en_US
dc.source.journalBarnelitterært forskningstidsskriften_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.18261/blft.14.1.2
dc.identifier.cristin2148760
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal