Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDoublet, Maria-Rosa Raphaela
dc.date.accessioned2023-03-28T09:00:14Z
dc.date.available2023-03-28T09:00:14Z
dc.date.created2023-01-25T15:24:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn9788245041668
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3060662
dc.description.abstractArtikkelen presenterer ny empirisk innsikt i barns tidlige flerspråklige utvikling og andrespråkstilegnelse fra et språkvitenskapelig perspektiv gjennom en kasusstudie av Perles språkprofil. Perle er et flerspråklig barn som tilegner seg polsk som førstespråk hjemme og norsk som andrespråk i barnehagen. Artikkelens mål er å studere flerspråklig ordforrådsutvikling og tidlig andrespråkstilegnelse ved å undersøke syntaktiske trekk i Perles ytringskonstruksjoner fra lek med en jevnaldrende lekekamerat. Studien har et longitudinelt design, og datamaterialet er samlet inn i perioden 2018 til 2020, da Perle var mellom 2:11–4:3 år gammel. Materialet samles inn ved tre målepunkt med seks måneders mellomrom. Til hvert målepunkt testes første- og andrespråket med ordforrådstester. Perles spontane språkbruk på andrespråket samles inn med videoobservasjoner av situerte leksituasjoner ved de to første målepunktene. Førstespråksmiljøet hjemme ble kartlagt med intervju av foreldrene. Resultatene fra ordforrådstestene viser at Perles ordforrådsutvikling går fra at ordforrådet hennes er større i polsk, til at språkene er omtrent jevnstore. Språkferdigheter i spontan tale på andrespråket viser utvikling mellom målepunktene av ytringslengder, ordvalg og ytringsstrukturer. Resultatene indikerer at Perle tidlig tilegner seg syntaktiske ytringsstrukturer i norsk, og bruker norsk syntaks som ressurs i tilegnelse og utvidelse av ordforrådet på andrespråket.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofInquiry as a bridge in teaching and teacher education
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTidlig flerspråklig ordforrådsutvikling og andrespråkstilegnelse av norsk – en longitudinell kasusstudieen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Maria-Rosa R. Doubleen_US
dc.source.pagenumber163-183en_US
dc.identifier.doi10.55669/oa120408
dc.identifier.cristin2114889
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal