Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFossholm, Nora Karoline
dc.date.accessioned2022-12-01T09:26:20Z
dc.date.available2022-12-01T09:26:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3035231
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med matematikk som fordypningsfag, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å se på hvilke potensial tilknyttet læring og utøving av demokrati og medborgerskap som kan identifiseres i matematikkoppgaver i nye lærebøker. Her med et særlig fokus på oppgaver fra hverdagssituasjoner. For å undersøke dette, er det blitt studert to nye læreverk i matematikk, for 2. trinn og 5. trinn. Disse er Multi, fra Gyldendal Forlag og Matemagisk fra Aschehoug Undervisning. Til sammen er det undersøkt syv nye lærebøker. Metoden som er brukt er todelt. Del en er overflateanalyse av de nye lærebøkene, der jeg har kategorisert oppgavene og talt de opp. Dette for å se på lærebøkene i sin helhet, i tillegg til å finne hverdagsnære oppgaver til del to av analysen. Det gjorde det også mulig å se på hvilke potensial tilknyttet læring og utøving av demokrati og medborgerskap det ligger i de ulike kategoriene, altså oppgavetypene. Del to av analysen er en dybdeanalyse av noen utvalgte matematikkoppgaver med en hverdagsnær kontekst. Dette for å videre identifisere hvilke potensial for læring og utøving av demokrati og medborgerskap det ligger i de utvalgte oppgavene. Min forforståelse av demokrati og medborgerskap i matematikk, var at temaet ikke er spesielt fremtredende i faget. Funnene viser at en andel av oppgavene i lærebøkene kan knyttes til læring og utøving av demokrati og medborgerskap. Dette innebærer oppgavetyper som; oppgaver som legger til rette for samtaler og utforsking, oppgaver fra hverdagen, samt aktiviteter og spill. Totalt sett, utgjorde disse oppgavetypene 32 % av alle oppgavene i de syv lærebøkene som ble analysert. Funnene fra dybdeanalysen viser at det ligger et potensial i de hverdagsnære oppgavene for både 2. trinn og 5. trinn, men at andelen av oppgaver som elevene kan kjenne seg igjen med fordel kunne vært større for å knytte matematikk og demokrati og medborgerskap nærmere. Analysene og funnene jeg har gjort, har gitt meg en ny forståelse av det nye tverrfaglige temaet i matematikk, nemlig at det ligger et potensial for læring og utøving av demokrati og medborgerskap også i matematikkoppgaver fra nye lærebøker. Dette gjennom oppgaver som er virkelighetsnære for elevene, som kan legge til rette for utforsking, samtale, refleksjon, analysering, diskusjon, kritisk tenkning og/eller vurdering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDemokratisk medborgerskap i matematikkfageten_US
dc.title.alternativeDemocratic citizenship in mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal